1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Panimoteollisuus: Hillintä pielessä – tarjouskalja on halpaa yhä pidempään

Panimoteollisuudenliitto vaatii alkoholin tarjousmyyntiä rajoittavan pykälän romuttamista vireillä olevassa lakiuudistuksessa. Liiton mukaan ns. mäyräkoirien ja olutsalkkujen myynnin rajoitukset eivät hillitse, vaan pidentävät mm. kaljakampanjointia.

Kuva: Heli Mansikka / Yle

Viime vuosikymmenen puolenvälin tienoilla olutkaupan kilpailu tärähti käyntiin, kun ulkomaisen kaupan halpa olut rynnisti Suomen sopuisalle kentälle. Alalla hätäännyttiin, kun keskinäinenkin kilpa levisi ja käteen ei jäänyt katetta. Alan toimijat pyysivät viranomaisia hätiin ja sääntelyyn.

Vuonna 2008 astui voimaan paljousalennuskielto. Yksittäin myydyn oluen on maksettava saman verran kuin jättipakkauksen tarjousoluen. Tarjousmyyntipykälä kieltää myös alle kaksi kuukautta voimassa olevien tarjousten mainonnan ja ravintoloiden ”happy hour” –ilmoittelun.

Nyt tämä ei enää istu Panimoteollisuusliiton pirtaan. Ja myös vähittäiskaupan puolelta viestitetään, että systeemi on kankea.

Kaljakampanjat pidenneet

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden toimitusjohtaja Elina Ussa vaatii, että alkoholilakia uudistettaessa tarjousmyyntipykälää on rukattava. Yksi mahdollisuus on palata vanhaan malliin, jossa ”mäyräkoirat” ja ”megasalkut” voidaan myydä tarjouksella eikä alennusta tarvitse siirtää yksittäismyyntiin. 

- Tarjousaika voisi kestää vähemmän kuin kaksi kuukautta. Tämän olisi koskettava paitsi päivittäistavarakauppaa myös ”happy hour” -ilmoittelua.

Toimitusjohtaja Elina Ussa perustelee vaateitaan sillä, että tarjousmyyntiä hillitsemään tarkoitettu pykälä päinvastoin lisää ja pidentää tarjouskampanjointia entisestään.

Sosiaali- ja terveysministeriössä tölkin halpenemisesta osattiin varoittaa jo lakia valmisteltaessa. Kiivasta keskustelua seurataan mielenkiinnolla.

Valvova viranomainen Valvira -  käytännössä siis aluehallintovirastot -  kertoo, että kauppa noudattaa hyvin lakia. Ongelmia on pikemminkin ravintoloiden alkoholihintojen mainonnassa. - Kiellettyä tarjoushintailmoittelua käydään esimerkiksi termein ’karkkipäivä’, ’eurodisko’, ’after work’ tai ’- dark,’ kertoo ryhmäpäällikkö Kari Kunnas Valvirasta. Ihmiset tietävät, että alkoholijuomia kaupitellaan alehintaan ilmoituksin internetissä ja printtimediassakin – lainvastaisesti.  

Viinapirun pelko

Kaupan harmina kerrotaan taas olevan ns. monipakkausten repiminen, kun ihmiset kalastelevat yksittäisiä pulloja tai tölkkejä edulliseen hintaan. Keravan K-citymarketin kauppias Jarmo Taruvuosi ei näe tässä pulmia, vaan pitää ongelmallisempana oluen myynnin rajoittamista aamutunteina. Hänen mukaansa tässä ei ole järkeä, sillä se ei kokonaiskulutukseen vaikuta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton kanssa kauppias Jarmo Taruvuori  on samaa mieltä tarjousmyyntipykälästä.

- Kun yksittäinen pullo maksaa vähemmän kuin ennen lain voimaatuloa, se ei todellakaan vähennä kulutusta. Laki toimii siis päinvastoin kuin piti, sanoo Taruvuori.

Vaan ei tässä vielä kaikki. Tarjousmyyntipykälän lisäksi viinapiruina alkoholialalla kummittelevat myös mahdolliset hallituksen kaavailemat veronkorotukset, alv:n nousu, kireä taloustilanne ja mahdollinen mainoskielto.

Alkoholilain kokonaisuudistusta odotellessa lobbarit maalavatkin varmasti lähiaikoina tutunoloisen uhkakuvan: Viron halpa viina ja olut rantautuu kotikonnuille.