1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Suomalaisnuorten Peking-ooppera kuvaa vartijan yövuoroa

Helsingissä tulee tänä iltana kantaesitykseen Suomen oloissa harvinainen esitys. Kyseessä on Peking-ooppera suomalaisessa ympäristössä.

kulttuuri
Esiintyjiä lavalla.
Pekingin oopperaa on tehty ensi kertaa suomalaisvoimin. Mistä Peking-oopperassa on kyse? Vieraana kävi ohjaaja, koreografi sekä pääosan esittäjä Antti Silvennoinen.

Näytelmä kertoo suomalaisen vartijan lennokkaasta yövuorosta, jossa vilahtelevat perinteiset kiinalaiset aseet. Esityksen ohjaaja, koreografi ja pääosan esittäjä on Antti Silvennoinen, joka näki Peking-oopperaa ensi kertaa Suomessa kymmenisen vuotta sitten ja ihastui.

Silvennoinen on opiskellut Peking-oopperaa Kiinassa, jossa opetukseen liittyi ruumiillinen kuritus. Hän on valmistunut teatteri-ilmaisu ohjaajaksi fyysisen teatterin linjalta vaasalaisesta ammattikorkeakoulusta.

- Kiinassa opettajan rooli on olla mestari, jonka sanaa ei kyseenalaisteta. Opettaja opettaa joskus hyvin kovalla kädellä, Silvennoinen kertoi Ylen aamu-tv:ssä.

Hänen mukaansa kyse on ollut läpsimisestä ja nipisteltystä. Opettaja saattaa läpsäistä, jos oppilas ei opi. Silvennoinen sanoo, että läpsäisy saattaa seurata myös, jos kehossa ei ole joku paikka rentona.

- Opettaja ottaa oppilaan niin henkilökohtaisesti, että hän pistää kaiken peliin.

Myös Peking-oopperan tarinat ovat rajuja.

- Tarinat jaotellaan karkeasti siviili- ja soturinäytelmiin, jotka kertovat yleensä historiallisista taisteluista tai kahden henkilön väkivaltaisesta kohtaamisesta, Silvennoinen selittää.

Hänen ohjaamansa esityksen tarinankerronnassa taistelulla on suuri merkitys.

Näytelmä Vartija - Arjen sankari on ensimmäinen pitkä Peking-ooppera Suomessa. Helsingin Kanneltalossa pyörivä esitys kestää 50 minuuttia.

Näytelmä syntyy pienellä porukalla, sillä työryhmä on kuusihenkinen, eli kahden miehen orkesteri ja neljä näyttelijää.

Silvennoinen sanoo, että Kiinassa Peking-oopperan arvostus laskee, koska sitä pidetään vanhakantaisena.

- Se on vähän sama kuin täällä. Nuoret ihmiset eivät niin seuraa balettia ja oopperaa, joissa näkee enemmän viisikymppisiä rouvia ja herroja. Se on sama juttu Kiinassa, Silvennoinen tulkitsee.

Lue seuraavaksi