1. yle.fi
  2. Uutiset

Tutkimus: Liikunta on täsmäase luukatoa vastaan

Yli kaksi ja puoli tuntia viikossa liikkuvat naiset ovat vähemmän alttiita osteoporoosille kuin muut.

terveys
Osteoporoosin eli luukadon mittaus.
Yle

Osteoporoosille alttiissa iässä olevien kannattaa harjoittaa ahkerasti liikuntaa. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan vähintään 2,5 tunnin viikoittainen liikunta vahvistaa luita ja parantaa mineraalitiheyttä.

- Ikääntyvillä on erinomainen mahdollisuus lihasvoimaansa harjoittamalla harjoittaa myös luuston lujuutta. Tietysti osteoporoosissa genetiikka selittää yli puolet sairauksista, mutta myös omilla elintavoilla, liikunnalla ja ravitsemuksella on suuri merkitys, tiivistää terveystieteiden maisteri Toni Rikkonen tutkimuksen annin.

Tutkimuksessa kartoitettiin vaihdevuosi-iässä olevien naisten liikuntatottumuksia. Vaihdevuosi-iässä naiset ovat osteoporoosille alttiita, koska luita vahvistavan estrogeenihormonin tuotanto loppuu.

- Luuston hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että sitä kuormitetaan. Jos luusto ei saa kuormitusta lihasten välityksellä, se haurastuu, Rikkonen sanoo.

Luuston hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että sitä kuormitetaan.

Toni Rikkonen

Eri liikuntalajeja ei pantu tutkimuksessa järjestykseen: luusto hyötyy siitä, että liikuntaa ylipäänsä harrastaa.

"Toivoa ei kannata heittää"

Etenkin naisia vaivaava osteoporoosi on yleisempi sairaus länsimaissa kuin kehitysmaissa. Rikkosen mukaan on arvioitu, että jopa 400 000 suomalaista kärsisi siitä, jos kaikki päästäisiin mittaamaan. Käytännössä hyvin pieni osa osteoporoosin saaneista tietää sairastavansa sitä.

- Yleensä okin pienenerginen murtuma: kaatumisen, kovan yskäisyn tai äkillisen noston aikaan tapahtunut murtuma on merkki siitä, että ihminen sairastaa osteoporoosia, Rikkonen sanoo.

Hänen mukaansa vuosittain tapahtuu Suomessa 30 000–40 000 murtumaa, joilla on osteoporoottinen tausta. Yhteiskunnassa se merkitsee suurta kustannusta.

- Tällä tutkimuksella on varmaan positiivinen viesti, että toivoa ei kannata heittää, vaan elintavoilla on suuri merkitys osteoporoosin kehittämiseen. Luuston ja lihaksiston kuormittaminen ja fyysinen harjoittelu on siitä kiitollinen asia, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, Rikkonen sanoo.

Toni Rikkosen väitöstutkimus tarkastettiin Itä-Suomen yliopistossa joulukuussa.

Lue seuraavaksi