Ruben Stiller: Kantasuomalainen, uussuomalainen, perussuomalainen vai pseudosuomalainen?

Vai olenko sittenkin megasuomalainen? Vaikeaa tämä suomalaisuus.

Yle Blogit
Ruben Stiller
Ruben StillerLassi Seppälä / Yle

Alussa oli maahanmuuttaja.

Sitten hänet päätettiin nimetä uussuomalaiseksi, jotta kaikki tajuaisivat, että maahanmuuttajakin voi olla suomalainen.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt: jotenkin se maahanmuuttaja oli erotettava varsinaisista suomalaisista, joten joukkoomme syntyi yhtäkkiä valtava määrä ns. kantasuomalaisia.

Maamme-laulu on tyypillinen kvasisuomalainen kulttuurituote. Sen sävelsi Hampurissa syntynyt maahanmuuttaja.

En ymmärrä tämän kielipelin mielekkyyttä - miksi maahanmuuttaja muutetaan uussuomalaiseksi, jos tarkoituksena on kuitenkin pitää yllä sitä erottelua, josta yritettiin luopua? Miksi maahanmuuttaja-sanalle täytyy keksiä poliittisesti korrekti vastine, joka vain korostaa sitä, kuinka suomalaisia sitä ollaan?

Miten kauan uussuomalaisen pitää olla uussuomalainen ennen kuin hän muuttuu kantasuomalaiseksi?

Koska suomalaisuus on nykyään valtavan vaikeaa, päätin täsmentää käsitteitä. Tarvitsemme uusia uudissanoja suomalaisuuden määrittelemiseksi:

Megasuomalainen. Suursuomalaisen nykyinen vastine. Suursuomalaiset iskivät päänsä Karjalan mäntyyn, ja megasuomalainen jatkaa perinnettä lyömällä päätään vasten vieraita kulttuureja. Näin megasuomalainen kykenee määrittelemään oman epämääräisen suomalaisuutensa. Jos päivystävää somalia ei olisi olemassa, megasuomalaisen maailma menisi sekaisin ja identiteetti hämärtyisi. Somali on megasuomalaisen identiteetin perusta, mutta myös muut etniset ryhmät kelpaavat suomalaisuuden kirkastamiseen.

*Kvasisuomalainen. *Maamme-laulu on tyypillinen kvasisuomalainen, siis näennäisesti suomalainen, kulttuurituote. Sen sävelsi Hampurissa syntynyt maahanmuuttaja Fredrik Pacius (synt. Friedrich Pacius). Megasuomalaiset hoilottavat tyytyväisinä tätä kappaletta, mikä kertoo megasuomalaisten historiatajun syvyydestä.

*Suomalaisuus plasebona: plasebosuomalaisuus. *Suomalaisuutta käytetään nykyään yleisesti plasebona eli lumelääkkeenä. Kun globaali markkinatalous uhkaa, ja työpaikat lähtevät alta, suomalaisuuden plasebo parantaa oloa. Se palauttaa omanarvontunteen, ja maailmakin tuntuu olevan taas kontrollissa. Lumelääkkeen tehoa voidaan vahvistaa vihaamalla jotain ryhmää, joka symbolisoi Suomeen tunkeutuvaa uhkaavaa Maailmaa. Keskipitkällä aikavälillä lumelääkkeen teho on kuitenkin heikko: globaalin talouden ikävien realiteettien keskellä se auttaa yhtä paljon kuin housuihin pissaaminen hangessa.

Miksi maahanmuuttaja muutetaan uussuomalaiseksi, jos tarkoituksena on kuitenkin pitää yllä sitä erottelua, josta yritettiin luopua?

Toivon, että näillä termeillä on käyttöä epämääräisen suomalaisuuden hämärien hokemien hetteikössä.

Lopuksi on vielä muistutettava teitä maamme vakavimmasta integraatio-ongelmasta. Kiitän työkaveriani Janne Zareffia siitä, että hän kiinnitti huomioni tähän vakavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan.

Monet kantasuomalaiset eivät integroidu Suomeen, vaikka niitä on yritetty kotouttaa jo usean sukupolven ajan. Ne kännäävät, puukottavat ja haluavat vain laiskotella ja vastustaa eläkeiän nostoa.

Mitä me niille oikein teemme?

Ruben Stiller
Kirjoittaja on toimittaja ja Pressiklubi-ohjelman juontaja