Uuden liikuntasalin kynnykset pysyvät matalalla

Terveytensä kannalta liian vähän liikkuvia houkutellaan liikunnan pariin Lappeenrannassa. Etelä-Karjalan keskussairaalan kylkeen on valmistunut kaupungin liikuntasali, jossa kynnys osallistumiseen pidetään matalana.

kuntoliikunta
Terveysliikuntasali on suunniteltu erityisesti ikäihmisille.
Yle

Hyppääminen ei enää ole kielletty, kun uima-altaan päälle on rakennettu nykyaikainen sali kunto- ja terveysliikuntaan. Vuoden vaihteen jälkeen käyttöön otetun salin kynnys pidetään mahdollisimman matalana, jotta terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat sohvaperunatkin saadaan pitämään huolta itsestään.

- Me tavoitellaan tällä niitä terveyshyötyjä, että meidän kaupunkilaiset voisivat paremmin ja heillä olisi uudenlaisia mahdollisuuksia liikkua, sanoo liikuntasihteeri Aija Rautio Lappeenrannan kaupungilta.

Kynnys kuntosalille lähtemiseen voi olla korkea, koska laitteet ja niiden käyttö saattaa arveluttaa. Kahilanniemen terveysliikuntasalilla on apuna ohjaaja aina salin ollessa auki.

- Hän auttaa täällä tarvittaessa ja vastaa kysymyksiin. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, ympäristö ihana Saimaan lähellä ja hyvät näköalat, josko se kannustaisi liikkumaan, tuumaa liikuntasihteeri Aija Rautio.

Ikääntyville suositellaan lihaskuntoharjoituksia

Sali on suunnattu erityisesti ikäihmisille, mutta sopii myös työikäisille.

- Mietykkään liikkua monta kertaa viikossa. Se on hyvä vastapaino työlle. Siitä saa jaksamista ja lihaskuntoa, vireyttä ja virkeyttä ja hyvää mieltä, luettelee lappeenrantalainen Salme Papunen.

Mie tykkään liikkua monta kertaa viikossa.

Salme Papunen

Liikuntaryhmissä tehdään mm. kiertoharjoittelua kuntosalilla, lihashuoltoa, keppijumppaa ja tasapainoharjoituksia. Ikääntyville ihmisille suositellaan lihaskuntoharjoittelua, koska lihasvoima vaikuttaa esimerkiksi tasapainoon.

- Kun ikää tulee, niin vääjäämättä tulee muutoksia lihaksiin. Lihaskuntoharjoittelulla toimintakyky säilyy mahdollisimman pitkään. Kaksi tai kolme kertaa viikossa kun tekee, niin pääsee pitkälle ja pystyy hidastamaan niitä iän tuomia muutoksia, kertoo liikunnanohjaaja Eveliina Pusa.

Lihaskuntoharjoittelulla toimintakyky säilyy mahdollisimman pitkään

Eveliina Pusa

- Se jumppa ei nyt ihan pelkästään miusta riitä. Tarvitaan tällaista kuntosaliharjoittelua myös. Sen huomaa heti kun esimerkiksi kesäaikaan ei tee paljon mitään, niin kunto putoo heti, kertoo kokemuksistaan ryhmäliikuntaan osallistuva Pauli Lindfors.

Liikkumaan pääsee edullisesti tai jopa ilmaiseksi

Kahilanniemen terveysliikuntasaliin voi kuka tahansa tulla kuntoilemaan vapailla harjoitteluvuoroilla ja vieläpä ilmaiseksi.

- Me toimimme meidän kuntalaisten verorahoilla. Koska tämä on matalan kynnyksen paikka, niin aika monia se myös liikuttaa, että pääsee kokeilemaan tätä maksutta. Toisaalta maksuttomuudella tähdätään myös siihen, että tämän jälkeen asiakas innostuu osallistumaan meidän liikuntaryhmään, sanoo liikuntasihteeri Aija Rautio.

Ammattikorkeakoululta tyhjentyneisiin tiloihin terveysliikuntasalin viereen valmistuu lähiaikoina myös kilpatasoinen telinevoimistelusali. Sali monipuolistaa liikuntamahdollisuuksia entisestään.