Muistisairas saattaa unohtaa nälän

Ikäihmisen on syötävä säännöllisesti ja riittävästi jokaisella aterialla. Ruokahaluttomuus on riski erityisesti muistisairaiden kohdalla. Myös ikääntyminen saattaa heikentää nälän- ja janontunnetta.

terveys
Ruoka-annos lautasella.
Mikko Kuusisalo / Yle

Ruoka ja juoma eivät välttämättä maistu enää ikäihmiselle. Ruokahaluttomuus on riski erityisesti muistisairaiden kohdalla, ja heihin pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota, muistuttaa Kuopion kaupungin ravitsemussuunnittelija Anne Tuovinen.

Senioreiden ruokailuun on alettu kiinnittää huomiota parin vuoden aikana. Myös omaiset ovat oivaltaneet, että oikea ravitsemus pitää ikäihmisen paremmassa kunnossa.

- Lähipiirin on hyvä muistaa, että ruoka on polttoainetta. Jokaisella on oma perustarpeensa millaisella ravinnolla pärjää. Syötävä on vaikka väkisin, Anne Tuovinen sanoo.

Liikunta ja aktiivinen arki lisäävät seniorinkin ruokahalua.

Syötävä on vaikka väkisin.

Anne Tuovinen

- Jos paljon liikkuvan yli 70-vuotiaan energiankulutusta verrataan istumatyötä tekevän työikäisen energiankulutukseen, perusenergiankulutus ei kamalasti muutu, Tuovinen kertoo.

Havaittavat erot selittyvät sillä, että ikääntyneellä on vähemmän lihaskudosta. Liian vaatimaton ravinto vähentää lihaskudosta entisestään.

Tasapaino säilyy, kun periaate on sama kuin urheilijoilla: riittävästi lepoa, ravintoa ja liikuntaa.

Päivä käyntiin aamupalalla

Niin ikäihmisen kuin kaikkien muidenkin on syötävä säännöllisesti ja riittävästi jokaisella aterialla. Säännöllinen ruokarytmi auttaa kontrolloimaan seuraavaa ateriaa.

- Sopivan kylläinen olo tärkeä, sanoo Anne Tuovinen.

Säännölliset ruoka-ajat varmistavat myös sen, että ei syö liikaa.

- Aamupala on hyvä ajatus, ei kaikille suosikkiateria, mutta kun aamulla syö edes jotain pääsee paremmin käyntiin, Tuovinen muistuttaa.

Muistihäiriöiset ovat riskiryhmä

Ruokahaluttomuuden syitä ovat yleensä erilaiset terveydelliset seikat. Varsinkin muistihäiriöiset ovat riskiryhmä. Ikääntymisen myötä nälän- ja janontunne saattavat heikentyä, ja muistisairas ei välttämättä muista mitä nälkä on.

Ikäihmisen luona vierailevan kannattaa aina tarkistaa mitä jääkaapista löytyy.

- Jos ikäihmiseltä kysyy oletko jo syönyt, vastaus saattaa olla, että olen jo syönyt ja hirmu hyvää oli. Todellisuus on kuitenkin toinen, Tuovinen kertoo.

Jos ikääntyneen paino ja vointi huolettavat, lähiomaisten kannattaa seurata hänen olemustaan. Hälytysmerkki huonosta ruokavaliosta voi olla esimerkiksi se, jos ikäihmisen vaatteet suorastaan roikkuvat päällä.

- Tavoite on, että 70-vuotias säilyttää oman painonsa. Se turvaa sen, ettei paino putoa liikaa tulevina vuosina, Tuovinen sanoo.

Monipuolisuuden mittapuuna yksi lämmin ateria

Kun ehdottaa, että voi ja kerma pois, niin johan saa kuulla kunniansa.

Anne Tuovinen

Ikäihmisiin pätevät samat ravitsemussuositukset kuin muihinkin. Ruoka-annoksessa pitäisi olla kaikkia ravintoaineita, koska annokset ovat yleensä aika pieniä.

Muun muassa riittävä proteiinien saanti on tärkeää. Kannattaa myös muistaa, että yleisten suosituksien mukainen ruokavalio sopii tavallisesti kaikille, myös diabeetikoille.

Sillä, onko ruoka lämmintä vai kylmää, ei ole niin suurta merkitystä. Yksi lämmin ateria päivässä on kuitenkin hyvä mittapuu sille, että ikääntynyt syö varmasti riittävän monipuolisesti.

Välttämättä kaikki ravitsemussuositukset eivät saa aina ikäihmisiltä siunausta.

- Kun ehdottaa, että voi ja kerma pois, niin johan saa kuulla kunniansa, Tuovinen naurahtaa.