"Suhtautuminen parantunut, mutta venäläisistä ei silti tykätä"

Ylen nettisivuilla on käyty railakasta keskustelua suomalaisesta palvelusta.

Kotimaa

Venäläisten ja suomalaisten suhteesta riittää aina keskusteltavaa. Venäläiset turistit kiinnittävät yhä enemmän huomiota Suomessa saamiinsa palveluihin. Suomalaisten tarjoamia palveluja kehutaan ja parannusta on tapahtunut, mutta esimerkiksi kielimuuri koetaan paikoin ongelmaksi. Helsingin ravintoloista löytyy esimerkiksi harvoin venäjänkielisiä ruokalistoja.

Ylen Suora Linja -keskustelupalstalla on käyty viime päivinä vilkasta ja paikoin kipakkaakin keskustelua sekä venäjäksi että suomeksi venäläisturistien saamasta palvelusta. Venäjänkieliselle keskustelupalstalle on tullut noin 120 mielipidettä siitä, mikä on hyvin ja mitä voisi parantaa.

Seuraavassa muutama poiminta nettikeskusteluista. Suomalainen palvelu saa venäläisiltä nettikeskustelijoilta sekä risuja että ruusuja.

Nimimerkki Opas: "Nykyään suomalaiset osaavat palvella venäläisiä matkailijoita joustavammin kuin 10 vuotta sitten. Esimerkiksi Kemissä, missä minä työskentelin silloin, kaikki paikat olivat kiinni viikonloppuna ja juhlapäivinä. Mutta nyt paikallinen kylpylä ja osa kaupoista olivat auki jopa Loppiaisena."

Olga: "On se totta, että suomalaiset kestävät venäläisiä vain rahan takia. Kuitenkin tuntuu siltä, että (ainakin Helsingin isoissa kaupoissa) suhtautuminen venäläisiin on parantunut, mutta silti venäläisistä ei tykätä."

Konstantin:" Suomalainen myyjä ei aina ymmärrä venäläistä asiakasta, ei kieli- vaan kultturimuurin takia. Ennen venäläiset ostelivat joko halpoja tavaroita tai luksusta. Nyt he haluavat merkkituotteita, mutta hyvällä hinnalla - he tietävät hyvin, kuinka paljon sama tuote maksaa eri kaupoissa tai internet-kaupoissa."

Matkailija: "Suomessa palvelun taso on korkeampi kuin Venäjällä, ja se houkuttelee venäläisiä yhtä paljon kuin hinnat ja tuotteiden laatu."

Ekaterina: "Minä ymmärrän suomalaisia myyjiä, jotka ovet kyllästyneet venäläisiin matkailijoihin, jotka ovat todellinen luonnonkatastrofi sivistysmaille. Mutta, jos puhutaan palvelun ongelmista, kaikista isoin on kielimuuri. Täytyy kuitenkin myöntää, että palvelu on ystävällistä ja positiivista."