Valtiolta rahat loppu - pyörätiet kuntien niskoille

Suomeen syntyy jatkossa uusia pyöräteitä vain, jos kunnilla on rahaa niitä rakentaa. Ely-keskusten rahat riittävät tätänykyä enää teiden päivittäiseen ylläpitoon ja pakolliseen kunnostukseen. Raha ei riitä investointeihin.

liikenne
Hiekoitettu pyörätie
Raimo Torikka / Yle

Niukkojen aikojen syynä ovat vuosikausia samoina pysyneet tiemäärärahat, joihin ei ole tehty inflaatiotarkistuksia. Käytännössä tienpidon määrärahat ovat siis supistuneet.

- Puolet määrärahoista menee teiden päivittäiseen hoitoon ja puolet pakollisiin korjauksiin. Yli jäävä raha priorisoidaan valta- ja kantateiden uusiin päällysteisiin, täsmentää Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurijohtaja Anders Östergård.

Tienpitoon on vuosittain liiennyt hallitukselta jonkin verran rahaa lisäbudjetissa. Ely-keskusjohtaja Östergårdin mukaan lisäbudjetin miljoonat on usein korvamerkitty johonkin tiettyyn kohteeseen.

Liikenneturvallisuus heikkenee?

Tienpidon määrärahojen supistuminen herättää kysymyksen liikenneturvallisuudesta. Kaikkien mielestä teiden huonokuntoisuus ei väistämättä johda huonoon liikenneturvallisuuteen.

Eräiden liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mukaan huonokuntoinen tie saa autoilijat ajamaan hitaammin. Se taas on turvallisempi tapa ajaa.

Anders Östergård, Ely-keskusjohtaja

- Eräiden liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mukaan huonokuntoinen tie saa autoilijat ajamaan hitaammin. Se taas on turvallisempi tapa ajaa. Suoraa korrelaatiota ei liikenneturvallisuuden heikkenemiseen kuulemma ole, kommentoi Anders Östergård.

Sulkeutuva hana tuttu juttu

Viime vuosina kunnat ovat tottuneet siihen, että ely-keskus osallistuu enää vajaalla kolmanneksella uuden pyörätien kustannuksiin. Vielä 15 vuotta sitten pyörätiet tehtiin pelkästään valtion rahalla.

Esimerkiksi Etelä ja Keski-Pohjanmaalla sekä Pohjanmaalla, ely-keskus oli vielä viime kesänä mukana pyörätiehankkeissa 30 prosentin kustannusosuudella. Nyt nämä rahat ovat loppu.

Ensi kesänä kunnat joutuvat yksin esimerkiksi pohjalaiskunnissa investoimaan pyöräteihin, kiertoliittymiin ja kääntymiskaistoihin.

Myöskään uusiin päällystystöihin ei elyillä ole rahaa. Tästä syystä priorisoidaan niin, että uuden pinnan saavat valta- ja kantatiet sekä muut vilkkaat tiet. Vähäliikenteiset päällystetyt tiet jäävät ilman uutta asfalttia.

Savossa ja Keski-Suomessa vähäliikenteisiä teitä on muutettu sorateiksi, koska rahaa ei ole uuteen päällysteeseen, eikä pelkkä paikkaus olisi enää auttanut.