Kirkosta etääntyneitä houkutellaan takaisin synttäribileillä

Seurakunnat ovat lähettäneet Oulussa 30 vuotta täyttäneille tai täyttäville kutsun juhliin, jossa on tarjolla muun muassa tanssia bilebändin tahtiin. Tapahtuman tavoitteena on saada kirkon sanomasta etääntyneitä nuoria aikuisia uudelleen mukaan seurakuntien toimintaan.

Kotimaa
Seurakunnan kutsukortti syntymäpäiväjuhlille.
Kutsu seurakuntien järjestämiin syntymäpäiväjuhliin lähetettiin 2000 oululaiselle.

Seurakunnilta 30 vuotta täyttävän kotiin tulleen kutsukortin etusivulla sarjakuvapiirtäjä Ville Rannan Jeesus-hahmo tuskailee, pitäisikö perustaa perhe, ja tätäkö aikuisuus on.

Tyypillisiä ajatuksia kolmenkympin kriisin aikoihin, sanoo Karjasillan seurakunnan pastori Kimmo Kieksi. Hän on yksi niistä, jotka ovat osallistuneet seurakuntien suunnittelemien synttärijuhlien järjestelyihin Oulussa.

Kutsukortti bileisiin on postitettu 2 000 kolmekymppiselle. Siinä sanotaan, että seurakunta haluaa juhlistaa synttärisankaria Ravintola Rauhalassa tammikuun lopulla.

Ohjelmassa on muun muassa bändimusiikkia, tanssia ja komiikkaa. Paikalle juhliin saapuu kutsukortin mukaan myös vähän yli kolmekymppisiä seurakunnan pappeja.

Tapahtumalla ei yritetä värvätä kirkkoon väkeä

Tempaus on herättänyt runsaasti huomiota. Osa kutsun saaneista on huvittunut, osa jopa närkästynyt.

- Moni asia, mitä kirkko nykyaikana tekee, nähdään usein epätoivoisena kosiskeluna. Meidän on siitä huolimatta vietävä viestiä eteenpäin ja lähestyttävä ihmisiä. Tavalla tai toisella, Kieksi perustelee.

Kieksin mukaan tapahtuman avulla ei yritetä värvätä kirkkoon mukaan uusia jäseniä.

- Me emme ajattele näissä nyt niinkään kirkosta eronneita, vaan kyllä päämääränä on nimenomaan tavoittaa nykyiset seurakuntalaiset. Heillehän tämä kutsukortti meni.

Kirkon toiveissa on myös tavoittaa esimerkiksi syrjäytyneitä nuoria, joihin sosiaalitoimi ei yllä.

Tempausten budjetit satasista tonneihin

Kirkko ei ole asettanut markkinoinnilleen yhteisiä raameja. Jokainen seurakunta siis päättää itsenäisesti, miten rohkeasti rajoja kokeillaan. Oulussa kohinoista on jo kokemusta, sillä pari vuotta sitten nuorille lähetettyjä Jeesus-laastareita luultiin huumeiksi.

Kirkko hyödyntää yritysmaailman tyyliin yhä enemmän sosiaalista mediaa ja käyttää mainostoimistoja. Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Seppo Simola kertoo, että välillä kaupalliselta kalskahtavaa menoa on paheksuttu ankarastikin.

- Onhan meillä paljon sellaista asennetta, että mainonta ja markkinointi ovat lähtökohtaisesti jotenkin syntisiä hommia. Meillä on totuttu vähän toisenlaiseen tapaan viestiä kirkon asioista, Simola pohtii.

Erilaisten tempausten budjetti vaihtelee satasista muutamaan tonniin, mutta esimerkiksi Helsingin seurakuntien kolmivuotinen Usko toivo rakkaus -kampanja maksoi 300 000 euroa. Arvostelijoiden mielestä rahoille olisi ollut parempaakin käyttöä.