Raportti: Kauppojen omien merkkien edullisuutta revitään alkutuottajien selkänahasta

Finnwatchin mukaan vähittäiskauppojen omia tuotteita valmistetaan osin pakkotyöllä ja ihmiskaupasta saatavalla työvoimalla. Järjestö patistaa kauppaketjuja yhteistyöhön alkutuottajien toimintatapojen muuttamiseksi.

Kotimaa

Kansalaisjärjestö Finnwatchin mukaan vähittäiskauppojen omien tuotemerkkien verrattain halvat hinnat syntyvät osin pakkotyön ja ihmiskaupan ansiosta.

Finnwatch on tarkastellut S-ryhmän, Keskon, Suomen Lähikaupan sekä Lidl Suomen private label -tuotteiden valmistusta.

Tutkimuksessa selvitettiin Thaimaassa prosessoitavien tonnikalasäilykkeiden ja ananasmehun valmistusta.

Tutkituissa tonnikalatehtaissa kaikilla työntekijöillä ei ollut kirjallisia työsopimuksia, niissä käytettiin alaikäistä työvoimaa ja työntekijät joutuivat maksamaan korkeita rekrytointimaksuja.

Tehtaan olosuhteet täyttävät monelta osin pakkotyön ja ihmiskaupan määritelmän.

Finnwatch

Ananasmehukonsentraattia tuottavassa tehtaassa puolestaaan rikottiin Thaimaan lakeja ja loukattiin ihmisoikeuksia.

- Tehtaassa työskenteli maahan salakuljetettuja paperittomia siirtolaisia ja alaikäisiä lapsia. Tehdas ei maksanut työntekijöille lakien mukaisia minimipalkkoja, teetti pakollisia ylitöitä eikä myöntänyt työntekijöille vuosilomia. Tehdas oli takavarikoinut siirtotyöntekijöiltä passit ja työluvat ja esti heitä vaihtamasta työpaikkaa, Finnwatch sanoo.

Raportin mukaan siirtotyöntekijät kohtasivat työpaikalla myös väkivaltaa.

- Tehtaan olosuhteet täyttävät monelta osin pakkotyön ja ihmiskaupan määritelmän, Finnwatch kuvaa Halvalla on hintansa -raportissaan.

Pieni ei ole kaunista vähittäiskaupassa

Finnwatchin mukaan päivittäistavaramarkkinoiden suurostajilla on haitallisen paljon valtaa markkinoilla. Ostajavoimalla tarkoitetaan kykyä saada neuvoteltua toimittajalta tavallista paremmat kauppaehdot.

- Suurten kauppaketjujen ostajavoima saattaa hyödyttää kaupoissa asioivia kuluttajia, mutta voimakkaassa asemassa olevat vähittäiskaupat siirtävät kestämättömällä tavalla riskejä ja kustannuksia tuottajaportaan kannettavaksi, raportissa todetaan.

Vähittäiskaupat siirtävät kestämättömällä tavalla riskejä ja kustannuksia tuottajaportaan kannettavaksi.

Finnwatch

Finnwatchin mukaan alkutuottajien kohtaamien ostokäytäntöjen dokumentointi on vaikeaa epäsuhtaisten valta-asetelmien vuoksi.

Järjestö viittaa kansainväliseen tutkimukseen, jossa lähestyttiin 200 kehittyvien maiden toimittajaa. Yksikään ei antanut tietoja tutkimusryhmälle mustalle listalle joutumisen pelossa.

- Tuottajien pelkoon puhua ongelmista törmättiin myös Britannian kilpailuviraston vuonna 2000 tehdyssä tutkimuksessa, jossa luonnehdittiin tuottajien keskuudessa vallitsevan“pelon ilmapiiri”.

Finnwatch muodostuu kahdeksasta kehitys-, ympäristö- ja ay-järjestöstä.