1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kuljetustuesta on vielä toivoa

Määräaikaiseksi säädetty kuljetustuki päättyy tämän vuoden lopussa, mutta nyt neuvotellaan korvaavasta tuesta. Ratkaisuja odotetaan kevään kehysriiheen mennessä.

Kotimaan uutiset
Rekka ajaa talvisella maantiellä
Anna Sirén / Yle

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) uskoo, että hallituksella on halu tukea vientiyrityksiä ja yrityksiä, joilla on pitkiä kuljetusmatkoja. Nykymuotoinen kuljetustuki päättyy tämän vuoden lopussa ja yritykset ovat kritisoineet paljon tuen lopettamista.

- Viimeksi viime viikolla olen käynyt työ- ja elinkeinoministerin ja ympäristöministerin kanssa keskustelua erilaisista yritystuista ja niiden tulevaisuudesta. Rikkidirektiivin yhteydessä kuljetustuki on eritoten ollut esillä, kertoo Kyllönen.

Yritysten kritiikki ei ole mennyt hukkaan. Kyllönen kehottaa edelleen lobbaamaan kuljetustuen puolesta.

- Vahvistaisin edelleen yhteistyön voimaa Pohjois- ja Itä-Suomessa siten, että kunnat, yritykset ja toimijat olisivat vahvasti liikkeellä, sanoo Kyllönen.

Ruotsi on hyvä esimerkki

Vuonna 2015 voimaan astuva rikkidirektiivi tietää suomalaisille yrityksille rahtihintojen nousua. Poliitikot miettivät nyt syystäkin uudenlaisia ratkaisumalleja ja vaihtoehtoja nykymuotoisen kuljetustuen rinnalle. Ruotsi maksaa yrityksilleen korkeampaa kuljetustukea kuin Suomi.

- Naapurimaan esimerkki Ruotsissa osoittaa sen, että tukea kannattaa maksaa, eikä se ole tyhjä tuki. Jotta pystyisimme sen säilyttämään, niin pitäisi löytää sellainen tukimalli, joka palvelee hyvin toimivalla tavalla niitä vientialan yrityksiä, joilla markkinat ovat kauempana maailmalla.

Liikenneministeri Kyllösen mukaan korvaavan vaihtoehdon eteen tehdään töitä koko ajan. Työ- ja elinkeinoministeriön Itä- ja Pohjois-Suomi -työryhmä otti myös hiljattain loppuraportissaan kantaa kuljetustuen maksamisen puolesta.

- Uskoisin, että maaliskuun kehysriiheen mennessä meillä on ratkaisut olemassa.

Lue seuraavaksi