Sohvaperuna, aloita kuntoilu varovasti

Kuntosaleilla ja muilla liikuntapaikoilla eletään parhaillaan vuoden ruuhkaisinta aikaa, kun kansa täyttää uudenvuoden lupauksiaan. Liian raju startti voi aiheuttaa ikäviä rasitusvammoja.

Kotimaa
Peter Pippingsköld ja Päivi Pelkonen.
Nyt vietetään läskinpolttoviikkoja. Sohvaperuna ei kuitenkaan voi muuttua hetkessä triathlonistiksi. Kuinka kuntoilu aloitetaan varovasti, siitä puhuttiin personal trainer Päivi Pelkosen ja ortopedi Peter Pippingsköldin kanssa.

Aamu-tv:n sohvalla vieraillut henkilökohtainen kuntovalmentaja Päivi Pelkonen vahvistaa, että joulukinkut palavat kuntosaleilla jo hyvää vauhtia.

- Nyt on täyttä tuvassa kuin tuvassa.

Kuntokuuri pitäisi kuitenkin tauon jälkeen malttaa aloittaa liioitellun kevyesti, sanoo urheilulääkäri Peter Pippingsköld.

- Kun tullaan kuntosalilta ulos, paras tunne on, että pulssi nousi ja tuli vähän hiki. Se riittää.

Pippingsköld muistuttaa, että lihakset lyhenevät iän myötä. Kun lihasta aletaan kuormittaa pitkän tauon jälkeen, se ei jousta, ja lihasten kiintymyskohdat joutuvat kovalle rasitukselle.

Kun tullaan kuntosalilta ulos, paras tunne on, että pulssi nousi ja tuli vähän hiki. Se riittää.

Peter Pippingsköld, urheilulääkäri

- Pitkäkestoiset, lihasta pidentävät venytykset pitäisi ottaa aina mukaan, mutta ne tehdään urheilun ulkopuolella, omana aikanaan.

Ennen ja jälkeen urheilun kannattaa tehdä lyhyitä, 15-20 sekunnin venytyksiä, lääkäri neuvoo.

Lihasten kipeytyminen, jänteiden tulehtuminen, jopa rasitusmurtumat; Pippingsköld luettelee vaivoja, joita liian innokas kuntoilun aloittaminen voi aiheuttaa.

- Suurin ongelma on, että tehdään helpolla paljon, eikä aistita sitä, että on liian kova treeni.

Päivi Pelkonen kuvaileekin tavallisimmaksi asiakkaakseen entisen aktiiviurheilijan, joka luulee kroppansa olevan samassa kunnossa kuin parikymppisenä.

- He ovat suurimpia haasteita minulle, hän naurahtaa.

Pelkonen suosittelee aloittamaan kuntoilun rauhallisesti vaikkapa kävelylenkeillä, hiihtoladulla tai uimahallissa.