Hyppää sisältöön

Raideliikenteen monopolin avaaminen vaatii radankorjauksia

Kilpailu hyödyttäisi VR:ää esimerkiksi tuomalla syöttöliikennettä, arvio liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja. Raiteita on monilla kaupunkiseuduilla, mutta matkustajille junat eivät niillä liikennöi. Ennen yhtiöiden kilpailuttamista olisi kuitenkin saatava raiteet kuntoon.

Kuva: Tommi Parkkinen/Yle

Viisi prosenttia suomalaisten tekemistä matkoista tehdään junalla, se tarkoittaa 70 miljoonaa matkaa vuodessa. Niistä 56 miljoonaa on pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkoja. Asiantuntijat arvioivat, että henkilöliikennettä raiteilla kilpailutetaan vuosikymmenen lopulla.

- Kilpailu voisi alkaa rataosuuksilla, joilla VR ei nyt liikennöi. VR hyötyisi tällaisesta syöttöliikenteestä ja tietysti matkustajat, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) huomauttaa Ylen Radio 1:n Ykkösaamussa.

Hän nostaa esimerkeiksi kaupunkiseudut kuten Lahden.

- Esimerkiksi Heinolan, Lahden ja Orimattilan välillä on raide, mutta ei henkilöliikennettä, Jokinen huomauttaa.

Kilpailu voisi alkaa rataosuuksilla, joilla VR ei nyt liikennöi. VR hyötyisi tällaisesta syöttöliikenteestä ja tietysti matkustajat.

Kalle Jokinen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenen, entisen veturinkuljettajan Raimo Piiraisen (sd.) mukaan tällä hetkellä kilpailuttamiselle ei ole edellytyksiä johtuen Suomen raidekapasiteetista.

- Kaksoisraiteet on saatava pääradoille Ouluun ja Joensuuhun asti, painottaa Raimo Piirainen.

Hän ihmettelee, että suunnitelmia tehdään paperilla, miettimättä miten ne toteutetaan käytännössä.

"Syrjäseutujen liikenne ei kiinnosta"

Piirainen uumoilee, että jos kilpailutetaan lähinnä Helsingin, Turun ja Tampereen seudun liikenne, kyseessä on kermankuorinta.

- Ketään ei kiinnosta syrjäseutujen junaliikenne, hän pelkää.

Tällöin VR hoitaa harvaan asuttujen alueiden liikenteen, eikä lopputulos ole veronmaksajille edullinen. Jokisen mukaan kilpailutus on aloitettava lähiliikenteestä. Sen jälkeen vuorossa ovat pitkän matkan yhteydet.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä liikennöi ulkomaisia yhtiöitä.

Rautateiden tavaraliikenne on vapautettu kilpailulle, uutta ei ole paljoa syntynyt, koska se on kallista.

Raimo Piirainen

- Kotimaassa ei ole pääomia. Rautateiden tavaraliikenne on vapautettu kilpailulle, mutta uutta ei ole paljoa syntynyt, koska se on kallista, Piirainen huomauttaa.

VR:n ja Helsingin seudun liikenteen HSL:n sopimus pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä umpeutuu vuoden 2017 lopussa. HSL voi kilpailuttaa lähiliikenteen niin, että VR:n mahdollinen kilpailija aloittaisi vuoden 2018 alusta.

.
.