Kainuussa opeteltavaa elokuvantekijöiden houkuttelemisessa

Raha ratkaisee, kun tuotantoyhtiö valitsee kuvauspaikkaa elokuvantekoon. Tuottaja Marko Röhr sanoo aluerahoitusmallien ja sujuvan yhteistyön kuntien kanssa tekevän Helsingin ulkopuoliset tuotannot kannattaviksi.

kulttuuri
Rölli aikoo polttaa Menninkäisten kylän.
Malla Hukkanen

Elokuvatuottaja Marko Röhr kertoo, että esimerkiksi tuorein Rölli-elokuva ei palannut Kainuuseen ja Puolangan Röllimaahan, koska Turusta löytyi rahoitusta ja Alahärmästä yksityinen yhteistyökumppani Rölli-kylän rakentamiseen.

Pohjoiseen tekisi aina mieli lähteä maisemien perässä, mutta kun se tulee kalliimmaksi, menemme Nuuksioon.

Marko Röhr

- Turussa aluerahoitus ja koko elokuvakuvio on viety pitkälle ja kehitetty määrätietoisesti. Rölli ja kultainen avain -elokuvan lopputeksteissä on yli 300 nimeä, ja puolet heistä palkattiin paikallisesti eli tekijöitäkin löytyy, Röhr antaa esimerkin.

Lähtökohtaisesti elokuvia tehdään Helsingissä ellei jossakin toisessa paikassa kuvata samalla rahalla tai halvemmalla.

- Pohjoiseen tekisi aina mieli lähteä maisemien perässä, mutta kun se tulee kalliimmaksi, menemme Nuuksioon (siirryt toiseen palveluun). Onhan se köyhää, mutta raha ratkaisee, Röhr myöntää.

Ei aina pelkkää rahaa

Röhr muistuttaa, että elokuvatuotannon kustannuksia voidaan alentaa muutoinkin kuin saamalla suoraan euroja rahoitukseen.

Osaajat liikkuvat työn perässä, mutta kyllä Kainuussa elokuvataitoa on.

Marko Röhr

- Kuvaamme monesti kesällä, ja esimerkiksi heinäkuussa on luontevasti tyhjillään erilaisia tiloja ja vaikkapa kaupungin kuljetuskalustoa. Niiden sujuva hyötykäyttö elokuvatuotannossa voi laskea kustannuksia ja kääntää vaakaa jonkun paikan hyväksi.

Kainuun eduiksi Röhr luettelee maisemat ja osaajat.

- Rölli ja kultainen avain -elokuvassa oli muutama kainuulaislähtöinen henkilö, joka oli jo vuoden 2001 Rölli ja metsänhenki -elokuvassa ensimmäistä kertaa pitkän elokuvan tekemisessä mukana. Osaajat liikkuvat työn perässä, mutta kyllä Kainuussa elokuvataitoa on.

Röhr kannustaa keksimään uusia keinoja tehdä Kainuuta tykö elokuvantekijöille esimerkiksi majoitusjärjestelyissä ja kuljetuksissa avustamalla.