1. yle.fi
  2. Uutiset

Rajamäki vastustaa raideliikenteen "pakonomaista kilpailutusta"

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja vaatii, että kilpailun avaamisen hyödyt ja haitat punnitaan paljon nykyistä tarkemmin. EU suunnittelee junien henkilöliikenteen avaamista kilpailulle vuosikymmenen lopulla.

politiikka
SDP:n kansanedustaja Kari Rajamäki
Anna Kumpulainen / Yle

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, SDP:n varkautelainen kansanedustaja Kari Rajamäki toivoo perusteellista selvitystä raideliikenteen mahdollisen kilpailun avautumisen hyödyistä ja haitoista.

Rajamäen mielestä ilmassa on selkeitä pyrkimyksiä matkustajaliikenteen "pakonomaiseen kilpailuttamiseen", eikä kilpailun avaamista pitäisi hänen mielestään tehdä ilman laajaa jatkotyötä poliitikkojen ja asiantuntijoiden osalta.

Rajamäki viittaa joulukuussa julkistettuun, liikenne- ja viestintäministeriön tilaamaan selvitysmies Juha Honkatukian raporttiin, jonka näkemykset kilpailun avaamisesityksistä Rajamäki tyrmää. Rajamäen mielestä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen dosentti Honkatukian raportti ei yksin riitä arviointiin näin laajassa ja merkittävässä asiassa.

- Raideliikenteen avaaminen kilpailulle tulee vaatimaan laajempaa parlamentaarista, teollisuuden ja kuljetusalan asiantuntijoiden sekä hallitusohjelman edellyttämää jatkotyötä, Rajamäki toteaa tiedotteessaan.

"Ei kaavamaisesti ja ideologisista syistä"

Rautateiden matkustajaliikenne saattaa avautua kilpailulle EU:ssa tämän vuosikymmenen lopussa, vuonna 2019. Tämä voi tarkoittaa VR:n monopolin murtumista Suomessa.

Rajamäen mielestä EU:n suunnitelmia "ei pidä kaavamaisesti edes ideologisista syistä runtata annettuina totuuksina Suomen kuljetusjärjestelmään".

Rajamäki suhtautuu penseästi myös esitettyihin ajatuksiin rinnakkaisten junaratojen rakentamisesta.

- Suomen rataverkon nopeuden ja turvallisuuden varmistamisessa ei liene suurin rahareikä ryhtyä miljardi-investointeihin jonkun ulkomaalaisen kilpailijan rinnakkaisradan rakentamiseksi.

Lue seuraavaksi