Marimekolta uusi tulosvaroitus - joululahjat lähtivät halvalla

Marimekko kertoo yltäneensä odotuksia vaatimattomampaan tulokseen viime vuonna. Yksi syy löytyy kotimarkkinoilta.

talous
Asiakkaita Marimekon liikkeessä.
Asiakkaita Marimekon liikkeessä Helsingissä syksyllä 2012.Yle

Tekstiiliyhtiö Marimekko varoittaa ennakoitua huonommasta tuloksesta. Viime vuosi toi kahden miljoonan euron voiton, mutta odotukset olivat tästä melkein tuplat.

Marimekko-tuotteet päätyvät varsin usein lahjapaketteihin - siksi vuoden viimeiset viikot ovat sille tärkeät. Viime vuonna ne eivät menneet toiveiden mukaisesti.

Joulukauppaan voimakkaasti nojaava designkonserni kertoo kasvattaneen liikevaihtoaan, mutta tulos heikkenee. Vuoden lopulla Marimekko reagoi hiljaiseen joulukauppaan alentamalla hintoja. Suomen myyntikatteet jäivät siis nihkeiksi.

Jo joulukuussa Marimekko maltillisti tulosarviotaan, kun joulukauppa ei alkanut vetää odotetusti. Se arveli pääsevänsä samalle tasolle kuin 2011 eli 3,5 miljoonan euron liikevoittoon.

Alennettu tulosarvio johtuu myös kansainvälistymisen tuomista, odotettua korkeammista kuluista.