1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Ministerit suomalaisten bändien vetoapuna maailmalle

Kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki (vas.) ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (kok.) markkinoivat suomalaista musiikkia viikonloppuna Ranskan Cannesissa. Suomi hakee viennin kasvua tulevaisuudessa yhä enemmän luovista aloista, kuten musiikista, elokuvista ja peleistä.

kulttuuri
Paavo Arhinmäki
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki matkustaa kollegansa Alexander Stubbin kanssa antamaan vetoapua suomalaiselle musiikkiviennille alan suurtapahtumaaan Midemiin Ranskan Cannesiin. Miksi valtio on mukana hankkeessa ja mistä löytyy suomalainen tähti kansainvälisille markkinoille? Paavo Arhinmäki tarttui myös paljon puhuttaneeseen aiheeseen jääkiekkoilijoiden kannabisepäilyistä.

Paavo Arhinmäen mukaan ministereiden tehtävä on avata ovia ja luoda yhteyksiä. Musiikkiammattilaisten Midem-tapahtumassa Canneissa Arhinmäki tapaa mm. Saksan, Japanin ja Britannian musiikkimanagereita. Suomi on musiikkiviennissä kaukana esimerkiksi Ruotsin perässä.

Meillä on pieni kielialue eikä englanti ehkä taivu ihan yhtä hyvin kuin ruotsalaisilla.

Paavo Arhinmäki

- Suomessa on musiikin perusopetuksessa paljon lapsia ja hyvä koulutus, mutta musiikkimarkkinat ovat pienet. Se on tietysti meistä itsestä kiinni: meillä on pieni kielialue eikä englanti ehkä taivu ihan yhtä hyvin kuin ruotsalaisilla.

Valtio tukee yhtyeitä taloudellisesti mm. antamalla kiertuetukea. Arhinmäki muistuttaa, että menestys vaatii silti kovaa työtä ja tuuria.

- Kävin katsomassa Rubikin keikkaa Brooklynissa New Yorkissa. Keikasta oli Time out -lehdessä isot mainokset ja ajattelin, että nyt on varmaan hyvä keikkapaikka. Mutta keikka oli pienenpienen pubin takahuoneessa suunnilleen. Tällaista raakaa ja kovaa työtä se on, jotta pystyisi breikkaamaan isoilla markkinoilla.

Lue seuraavaksi