Tuottajien hintaprotesti palkittiin vuoden markkinointitekona

Tuottajat myivät marraskuussa kuluttajille elintarvikkeita tuottajahintaan eri puolilla Suomea. Protesti sai runsaasti huomiota ja aloitti yhteiskunnallisen keskustelun. Tämän takia tempaus palkittiin vuoden markkinointitekona.

tuottajahinnat
Kuluttajat jonottavat Seinäjoen torilla.
Mirva Korpela / Yle

MTK:n syksyllä järjestämä tuottajahintaprotesti on palkittu vuoden markkinointitekona. Palkinnon ovat myöntäneet Markkinointi & Mainonta -lehti ja Suomen Markkinointiliitto.

Marraskuun kampanjassa tuottajat myivät yhden päivän ajan muun muassa lihaa, kananmunia, perunoita ja ruisleipää kuluttajille tuottajahintaan. Kampanja ulottui myös Seinäjoelle, jossa tuottajat myivät tuotteitaan torilla.

Tempauksella tuottajat protestoivat maatalouden heikkoa kannattavuutta. MTK:n kampanjan slogan oli ”Miksi se, joka tekee eniten, saa vähiten?”

Palkitsijoiden mukaan hintaprotesti oli uudenlainen markkinointiavaus. Se saavutti myös paljon myönteistä julkisuutta ja aloitti laajan yhteiskunnallisen keskustelun.