Missä menevät ulkoistuksen rajat?

Ennen joulua kysyimme mikä työpaikkasi IT-tuessa mättää. Syntipukiksi tarjottiin ulkoistusta. Mutta ulkoistaa voi muutakin, esimerkiksi siivouksen, taloushallinnon tai vaikka kopiokoneet. Mihin asti olisit valmis ulkoistamaan?

Osallistu
Kopiokone.
Miki Wallenius / Yle

Talouskurimuksen keskellä yritykset säästävät kaikkialta, mistä vaan voivat. Ulkoistuslistalle päätyvät kaikki sellaiset palvelut, jotka eivät kuulu yrityksen ydinliiketoimintaan. Ennen joulua puhuttiin IT-tuen ulkoistamisesta, mutta myös siivouksen, kouluruoan ja jopa kopiokoneet voi ulkoistaa.

Suoran linjan keskustelijoiden mielestä ulkoistetussa IT-tuessa mättää lähes kaikki: palvelusopimukset on huonosti määritelty, sopimusten tekijät eivät tunne alaa, sovellukset eivät toimi ja kiire vie IT-tuenkin mielenhäiriöön.

Mutta osataan sitä muuallakin. Jyväskylän yliopisto palkkasi omat siivoojat, kun ulkoistettuna ja kilpailutettuna siivouksen laatu kärsi. Pääkaupunkiseudulla koulujen ulkoistetuissa ruoka- ja siivouspalveluissa on ollut ongelmia.

Onko sinulla kokemuksia ulkoistuksesta? Mitä kaikkea ylipäänsä voi ulkoistaa? Onko ulkoistetun palvelun laatu aina huonompi kuin oman vai kenties päin vastoin? Milloin ulkoistetut palvelut kannattaa palauttaa omiin hoteisiin?