1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Yrityksillä huono valmius kriisiviestintään

Kriisiviestinnän asiantuntijan mukaan suomalaiset yritykset eivät ole valmistautuneet viestintään kriisitilanteessa.

Harri Saukkomaa.
Kriisiviestinnän asiantuntija Harri Saukkomaa kertoi aamu-tv:ssä, että yksikin väärä viesti voi olla kohtalokas kolaus koko yrityksen tai yhteisön menestykselle.

Media on muuttunut aiempaa nopeammaksi ja arvaamattomammaksi. Samalla mitä tahansa yritystä tai yhteisöä uhkaavan viestintäkriisin riski on lisääntynyt. Kriisiin joutunut yritys voi nykyisin ponkaista hetkessä ykkösuutiseksi ja kriisin jälkeen otsikoissa pysytään pitkään.

- Mediamaisema on muuttunut ja uutisen käyttöikä on n. 30 sekuntia, kunnes sitten tarvitaankin jo uusi uutinen. Tällaisessa kriisitilanteessa tällaiset 30 sekunnin uutiset seuraa toisiaan ja vaikka se uutinen ei olisi kovin tärkeä, se lisätieto pitää siihen kuitenkin kertoa, kertoo media- ja viestintäyrittäjä ja kriisiviestinnän asiantuntija Harri Saukkomaa Tekir Oy:stä.

Saukkomaa kuitenkin painottaa, että harvoin mediakohu syntyy turhasta.

- Kyllä kriisissä aina on joku syy. Sellaista viestintäkriisiä juurikaan ei ole, johon ei olisi jotain syytä. Toisinaan se syy saattaa olla pieni asia, joka on muuttunut suureksi.

Saukkomaan mukaan yritykselle voi olla jopa kohtalokasta, mikäli kriisitilanteessa viestintä ei toimi niinkuin sen pitäisi.

- Maine ei ole mitään sellaista hauskaa höttöä yrityksen toiminnassa, vaan hyvämaineinen yritys pystyy tekemään asioita edullisemmin ja sen tuotteisiin luotetaan enemmän.

Kriisiviestinnän esimerkkinä voidaan käyttää kaivosyhtiö Talvivaaraa, jota on arvosteltu hitaasta tiedottamisesta jätevesialtaan vuodon ensipäivinä. Talvivaaran kanssa viestintäyhteistyötä tekevä Saukkomaa kertoo, että mikä tahansa yritys on isossa pulassa, jos jotain näin isoa tapahtuu.

- Se ei aina johdu siitä, että yritys ei haluaisi viestiä, vaan pitää olla tieto siitä kuinka laajasta asiasta on kysymys ja tässä tapauksessa vuodon laajuus ja tilanteen kokonaisuus hahmottui hitaasti.

"Yritysten pitää puhua totta"

Kriisissä olevia yrityksiä on erityisesti ympäristöön liittyvissä asioissa epäilty viestittyjen asioiden vääristelystä tai jopa todenperäisyydestä. Saukkomaan mukaan lähtökohta on kuitenkin se, että yritysten pitäisi kriisiviestinnässään pysyä totuudessa.

- Yritysten pitää kriisitilanteessa kerta totuus, se on ainoa tapa selvitä kriisistä.

Saukkomaan mukaan akuutissa kriisissä ongelmana kuitenkin usein on se, että yrityksen pitää ensin itse saada tietää mistä on kysymys.

- Media on niin nopea, että se olettaa yrityksen tietävän kaikki asiat välittömästi, mutta yritys ei välttämättä tiedä itse sen vahingon syytä tai laajutta.

Saukkomaan mukaan yritysten olisi hyvä pyrkiä valmistautumaan mahdolliseen kriisitilanteeseen, jotta yllättävien tilanteiden tapahtuessa yrityksellä olisi jonkinlainen toimintasuunnitelma.