EU-esitys ulos: Loppu junamonopolille

Kaikki rautatieyritykset saisivat liikennöidä vuosikymmenen lopulla rataverkon haltijasta riippumatta.

talous

Junien matkustajaliikenne on avautumassa kilpailulle perin pohjin EU:n odotetussa esityksessä. Esimerkiksi Suomessa VR:llä on henkilöliikennemonopoli, mutta EU on vapauttamassa raiteet vuonna 2019.

Komission tämänpäiväisen esityksen mukaan rataverkon haltijoiden on oltava riippumattomia junia käyttävistä liikenteenharjoittajista. Kun rautatieluvat myöntää nykyisin kukin jäsenvaltio itse, jatkossa ne saisi keskitetysti Euroopan rautatievirastosta.

27 jäsenmaan EU:ssa junaliikenteen matkustajamarkkinat ovat edes osittain auki Ruotsissa, Britanniassa, Saksassa, Itävallassa, Tshekissä ja Hollannissa. EU:n liikennekomissaari Siim Kallas tahtoisi, että Euroopan rautatiemarkkinoille annettaisiin mahdollisuus myönteiseen kasvuun - sekä kansalaisten että yritysten kannalta.

- Tai me voimme valita toisen tien ja hyväksyä vääjäämättömän liukumisen kohti Eurooppaa, jossa rautatiet ovat rikkaiden maiden ylellisyys, johon useimmilla ei julkisen rahoituksen vähäisyyden vuoksi ole rahaa, Kallas sanoo.

Suomessa VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro on arvioinut mahdollista tulevaa kilpailua suhteellisen hiljaiseksi, sillä täältä ei ole raideyhteyttä muihin maihin.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaan kuuluva Raimo Piirainen on puolestaan esittänyt huolensa siitä, että kilpailu keskittyisi Suomen eteläisten kaupunkien välille ja Pohjois-Suomi jäisi raideliikenteen syrjäseuduksi.