Supermateriaali grafeeni voi tehdä saman kuin muovi 1900-luvulla

Aamu-tv:n haastattelemat suomalaistutkijat uskovat, että grafeenin tutkimuksesta löytyy työsarkaa myös suomalaisille.

Sanna Arpiainen ja Juha Riikonen
Tutkijat Sanna Arpiainen ja Juha Riikonen kertoivat aamu-tv:ssä, mihin kaikkeen atomin paksuinen grafeeni oikein taipuu.

EU:n kaikkien aikojen suurin apurahapotti annettiin tällä viikolla grafeenin tutkimukseen. Hiilipohjaisen materiaalin tutkimus sai seuraavan kymmenen vuoden ajalle miljardin euron tuen. Palkittua tutkimusprojektia johtaa Göteborgissa suomalaisprofessori Jari Kinaret.

Grafeenin tutkimukseen satsataan eri puolilla maailmaa, mutta Aalto-yliopiston tutkija Juha Riikonen uskoo, että Suomellekin riittää töitä.

- Varmasti sieltä löytyy hyviä sovellusalueita. Suomessa on tunnetusti hyvää tutkimusta, tuotekehitystä ja valmistusta. Kyllä Suomelle tulee löytymään monia hyviä osa-alueita, Juha Riikonen sanoo.

Grafeeni on monikäyttöinen materiaali, joka on joustavaa, vahvaa, kevyttä ja läpinäkyvää.  Sillä on myös hyvä sähkönjohtamiskyky.

Suomalaistutkijat näkevät grafeenilla tulevaisuudessa lukuisia käyttötarkoituksia. Aalto-yliopiston tutkijan Juha Riikosen mukaan vain taivas on rajana.

- Yleensä meillä on materiaaleja, jolla on yksi tai muutama erittäin hyvä ominaisuus. Grafeeni on materiaali, joka yhdistää nämä kaikki, Juha Riikonen kuvailee.

Yhtä mullistava materiaali kuin muovi

Chalmersin yliopistossa Göteborgissa työskentelevä professori Jari Kinaret kertoo, että grafeenin merkitystä on verrattu muoviin.

- Jos ajattelee, mitä muovin markkinoille tulo teki 1900-luvulla, niin ehkä tällä vuosisadalla grafeenilla voi olla samantapaiset vaikutukset, Jari Kinaret sanoo.

Kinaret arvioi, että ensimmäisiä grafeenin käyttökohteita voisivat olla esimerkiksi urheiluvälineet ja taipuva elektroniikka. Aalto-yliopiston tutkija Juha Riikonen ottaa esimerkiksi grafeenin käytön autoissa. Sen avulla voisi esimerkiksi suojata auton metalliosat ruostumista vastaan, ja sitä voisi käyttää antureissa, jotka tuovat tietoa esimerkiksi lämpötilasta ja auton kiihtyvyydestä.

VTT:n erikoistutkijan Sanna Arpiaisen mukaan on mahdollista, että tulevaisuudessa grafeeni voisi myös säästää luonnonvaroja.

- Mahdollisesti. Se riippuu siitä, mitä kaikkea sillä voidaan korvata, Sanna Arpiainen sanoo.