Marimekon voitto hupeni melkein 100 prosenttia

Marimekko lähetti kaksikin tulosvaroitusta heikosti menneen jouluneljänneksen takia. Toimitusjohtaja sanoo osasyyksi Suomessa sijaitsevan tuotannon kalliuden.

talous

Marimekko sanoo kärsineensä Suomessa sijaitsevan tuotannon kalliudesta. Design-yhtiön liikevoitto hupeni viime neljänneksellä lähes kokonaan, kun joulukauppa ei sujunut odotetusti. Marimekko joutui myymään lahjatavaraa loppuvuodesta kalliiksi käynein tarjoushinnoin.

- Suomessa sijaitsevan tuotantomme heikko kustannustehokkuus laski tulosta, sanoo toimitusjohtaja Mika Ihamuotila. Marimekko on viime aikoina pyrkinyt kasvamaan kansainvälisesti. Esimerkiksi Japanissa ja Etelä-Euroopassa on mennyt mukavasti, kun taas Yhdysvalloissa avattujen uusien myymälöiden alkutaival on ollut Ihamuotilan mielestä selvä pettymys.

Loka-joulukuun liikevoitto jäi vain 13 000 euroon. Vuodentakainen luku oli 1,6 miljoonaa euroa. Koko vuoden liikevoitto laski 3,5 miljoonasta 2,0 miljoonaan, mikä kertoo vuoden viimeisen neljänneksen tärkeydestä tekstiilikonsernille.

Marimekko lähetti ennen torstain tulosjulkistusta kaksi varoitusta odotettua pienemmistä voitoista.