yle.fi-etusivu

New Yorkin muotiviikko on taiteilijan lottovoitto

Lappeenrantalaisten korutaiteilijoiden Melitina ja Nikolai Balabinien koruja esitellään New Yorkissa ensi viikolla alkavalla muotiviikolla. Koruja tehdään tutuiksi 35 muun suomalaissuunnitelijan töiden joukossa.

kulttuuri
Nikolai ja Melitina Balabinin koruja.
Lappeenrantalaisten korutaiteilijoiden Melitina ja Nikolai Balabinien koruja esitellään New Yorkissa ensi viikolla alkavalla muotiviikolla.

Korutaiteilija Melitina Balabinin hymy on herkässä. Hän esittelee lappeenrantalaisessa Täky Galleriassa sijaitsevassa työpajassa kaulakoruja ja korvakoruja, jotka matkaavat muutaman päivän päästä Atlantin toiselle puolelle New Yorkiin.

- Nämä esimerkiksi ovat menossa siellä editorialkuvauksiin, Balabin esittelee korvakoruja.

Ensi viikon torstaina alkava New Yorkin kevään muotiviikko on yksi vuoden merkittävimmistä muotialan vuosittaisista tapahtumista.

Melitinan ja hänen isänsä Nikolai Balabinin koruja esitellään Paola Suhosen Ivana Helsinki -myymälässä yhdessä 35 muun suomalaissuunnittelijan töiden kanssa. Esillä on yhteensä 27 tuotemerkkiä.

- Ei tämmöistä tilaisuutta suunnittelijoille hirveän usein tule. Varsinkaan päästä noin hienoon tiimiin mukaan. Siellä on niin paljon lahjakkaita suunnittelijoita ja tekijöitä, Melitina Balabin hymyilee.

Erottuvaa suomalaismuotoilua

Balabinit kuuluvat suunnittelijoiden yhteenliittymään Paloniin, joka on järjestänyt muotiviikolle menon.

Newyorkilaisyleisölle vielä tuntematonta suomalaista muotoilua tehdään tunnetuksi useissa kutsuvierastilaisuuksissa, joihin on kutsuttu yhteensä useita satoja vieraita.

Esittelytilaisuudet eivät jää vain muotiviikkoon, sillä tuotemerkit ovat esillä Ivana Helsingin myymälään perustettavassa pop-up -kaupassa yhteensä 2,5 viikon ajan.

Palonin toimitusjohtajan Minna Särelän mukaan New Yorkissa esitellään monipuolisesti mielenkiintoisten suunnittelijoiden tuotemerkkejä. Kaiken nähneelle yleisölle tarjotaan monta kärpästä yhdellä iskulla.

- Sillä me erotumme, Särelä toteaa.

Verkot vesille

Balabinit odottavat muotiviikolta ennen kaikkea uusia yhteistyökumppaneita, vaikka he itse eivät ehdi paikalle. Melitina uskoo Balabinien korujen saavan riittävästi näkyvyyttä muiden tuotemerkkien joukossa.

Balabinien koruja on ollut näytillä eri puolilla Eurooppaa ja Venäjää. Palkintojakin on sadellut. Näkyvyys tuo aina uusia asiakkaita.

New Yorkin muotiviikko on iso juttu, josta Melitina Balabin odottaa vauhtia omille suunnitelmille myydä koruja Yhdysvalloissa.

- Suomessa on erikoisemmalle muotoilulle niin pienet markkinat, että on pakko ajatella vähän laajemmin, toteaa Melitina kysymykseen siitä, pyrkiikö hän lisäämään kansainvälisten jälleenmyyjien määrää.