1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kaikella rakkaudella on hiljaisen hirtehinen kuvaus rakkaudesta

Toivo on ihmisistä vieraantunut valokuvaaja. Hän kulkee pitkin Lappia mukanaan puiston penkki, jota kuvaa autiossa maisemassa, koska ”joskus ihminen on enemmän kun se ei ole paikalla”.

Krista Kosonen on Kaikella rakkaudella -elokuvan keskushenkilö Ansa ja Sampo Sarkola yksi hänen miehistään. Kuva: The Walt Disney Company Nordic

Eräänä yönä penkille istuutuu umpihumalainen Ansa ja se on sitä myöten menoa. Levottomat jalat omaavalla Ansalla on menneisyys, johon kuuluu muun muassa juuri vankilasta vapautunut ex-mies Ismo, joka on Ansan takia tappanut viattoman miehen.  Toivo ja Ismo ystävystyvät ja löytävät itsensä remontoimasta Norjassa töissä olevan Ansan ränsistynyttä taloa ja odottamassa tätä kotiin.

Kaikella rakkaudella on nimensä mukaisesti elokuva rakkaudesta. Koska kyseessä  nyt kuitenkin on Matti Ijäksen elokuva, eivät rakkauden tiet ole niitä sovinnaisimpia. Kaikella rakkaudella on hiljaisen hirtehinen kuvaus rakkaudesta, joka ei saa vaille vastakaikua jäävästä rakkaudesta.  Jos palautetta ylipäätään tulee, niin ehkei juuri sellaista, jota rakastava ihminen toivoisi tai odottaisi.

Elokuvan rakkaus ei ole vain aikuisten välistä, vaan sen onnettomaan taikapiiriin joutuvat myös sen myötä siinneet lapset. Ismon syvästi uskovaisella veljellä Martilla on poika, jonka tämä, kaikella rakkaudella, sulkee joka ilta vanhaan vetoiseen peltihalliin, koska ”vain yksinäisyyden lahja voi pelastaa hylkäämisen kivulta”. Tai, näin itsekin Ansaan ihastunut Martti asian itselleen selittää. Myös Ismolla on lapsi. Hän on Ansan tytär Suvi, joka on tottunut äitinsä omalaatuiseen elämään ja koettaa nyt totutella myös, ei niin tavallisen isänsä tavoille. Helppoa ei ole myöskään Toivolla, joka ulkopuolisena, umpirakastuneena, astuu näiden ihmisten maailmaan.

Ijäsmaiseen tapaan Kaikella rakkaudella on enemmän henkilö- kuin juonivetoinen elokuva.   Elokuvan elämässään eksyksissä olevat henkilöt ovat yksin yhdessä, isoissa, avarissa maisemissa. Kaikella rakkaudella on melkein road movie. Liikkeellä ollaan, mutta siitä minne ollaan menossa, tai päästäänkö koskaan perille, ei voi olla varma.

Elokuvan dialogi on kirjallista, tekee mieli sanoa kaurismäkeläistä. Tärkeämpää kuin mitä sanotaan, on se miten asiat sanotaan ja tietenkin se, mikä jää sanomatta. Tämän hiukan paperilta maistuvan puheen eläväksi saaminen vaatii näyttelijöiltä paljon. Krista Kosonen, Tommi Korpela, Sampo Sarkola ja kaikki muut mukanaolijat onnistuvat tässä erinomaisesti.

Kaikella rakkaudella on monin tavoin perisuomalainen elokuva. Elokuvan tempo on verkkainen, siinä vaietaan enemmän kuin puhutaan ja sen päähenkilöt ovat miehiä, jotka eivät olisi mitään ilman heidän elämänsä keskipisteenä pyörivää naista. Kaiken alla kuplii hiljainen, myhäilevä huumori, ja tarjolla on joukko unohtumattomia tuokioita, nasevia tokaisuja ja moniulotteisia henkilöitä, joiden kohtaloille ei voi kuin nauraa ja toivoa heille kaikille parempaa jatkoa.