Erikoisvalmisteinen rekka kuljettaa eläviä kaloja

Elävien kalojen kuljettaminen talvella on vaikeaa. Savolainen Unto Iivarinen keksi ongelmaan ratkaisun ja erikoisrakenteisen kontin neitsytmatkalla Espanjasta Ilomantsiin matkasi 3000 kiloa eläviä sampia.

liikenne
Erikoisvalmisteisessa kontissa voidaan kuljettaa eläviä kaloja.
Anu Rummukainen / Yle
Sammet matkustivat erikoisvalmisteisen rekan kontin kyydissä Espanjasta Ilomantsiin.
Ilomantsissa toimivan kaviaaritehtaan tavoitteena on tuottaa tämän vuoden aikana noin 2 000 kiloa kaviaaria.

Espanjassa Riofrion kaviaaritehtaalla, Malagan yläpuolella, lastattiin tervolaisen Unto Iivarisen rekan konttiin 3000 kiloa eläviä kaloja. Erityisen arvokkaan lastista teki se, että sampien sisällä oli mätiä. Emokalat lypsetään puolen vuoden kuluttua ja mädistä valmistetaan kaviaaria.

- Matka meni oikein hyvin ja kalat ovat hyväkuntoisia. Ei ollut mitään ongelmia matkan varrella. Emme päässeet missään vaihtamaan vesiä. Toivottavasti seuraavalla reissulla löytäisimme vedenvaihtopaikan.

- Ikinä ei saa kuljettaa sellaista kalaa, joka on syötetty vasta. Nämä kalat olivat olleet kaksiviikkoa syömättä ja näin veteen ei tule juurikaan typpiyhdisteitä, kertoo Ilomantsin kaviaaritehtaanjohtaja Pekka Marttinen.

Iivarinen on Lisatrans Oy:n yrittäjä. Hän on kuljettanut eläviä kaloja ennenkin, mutta Suomen olosuhteet tekevät sen vaikeaksi.

- Aikaisemmin olemme kuljettaneet kaloja perävaunulla, jossa ei ole seiniä eikä kattoa. Silloin lavalla ovat pelkät kalankuljetussäiliöt. Jos pakkanen menee yli -5 celsiusasteen, muun muassa hapensäätölaitteen jäätyvät ja riskit kasvavat.

Suunnittelu ja rakentaminen kallista

Uuden kontin laidat ja katto nousee sivuun. Sisältä paljastuu yhdeksän kalankuljetussäiliötä. Iivarinen suunnitteli ja rakensi uutta perävaunua lähes kahden vuoden ajan yhdessä poikansa kanssa.

- Tällä pystytään kuljettamaan eläviä kaloja ympäri vuoden. Kontin keulaan on rakennettu lämmönsäätelylaite, josta saadaan joko kylmää tai lämmintä ilmaa.

Tällä pystytään kuljettamaan eläviä kaloja ympäri vuoden.

Unto Iivarinen

- Tärkeintä kalojen kuljetuksessa on happi. Meillä on kontin perässä ns. happipatteri. Se riitti koko Espanja - Suomi matkalle. Kalankuljetussäiliöihin puhalletaan ilmaa, joka ilmastoi säiliöitä, että sieltä poistuu kaasuja, joita tulee veteen kalojen hengityksessä.

Matka Espanjasta Ilomantsiin kesti noin 4,5 vuorokautta.

- 2 -3 tuntia välein pysähdymme ja käymme tarkistamassa kontin tilanteen. Mittaamme happimittareilla veden happipitoisuuden ja katsomme, että kaikki laitteet toimivat.

Kontin suunnitteluun ja rakentamiseen on uponnut useita satojatuhansia euroja.

- Ei tämä meille ikinä ajamalla itseään takaisin hanki. Tästä on tarkoitus tehdä tuote, jota ryhdymme markkinoimaan ympäri maailmaa, Iivarinen toteaa.