Taantuma on tuotekehittäjän parasta aikaa

Moni teollisuusalan yritys keskittyy taantuma-aikana tuotekehitykseen. Yritykset kasvattavat lihaksiaan usein julkisen tuen siivittämänä.

Kotimaa
Ouneva.
YLE / Ilari Papinniemi

Maailmanlaajuinen matalasuhdanne löi joensuulaisen liitinvalmistaja Ounevan polvilleen muutama vuosi sitten. Yrityksen henkilöstöä irtisanottiin ja lomautettiin urakalla.

160 ihmistä työllistävä Ouneva ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan resurssit suunnattiin tuotekehitykseen. Kehityksen tarkoituksena on tietenkin valmistautua haukkaamaan itselleen suurempi osa markkinaosuudesta.

- Kasvatimme tuolloin tuotekehitysorganisaatiota ja suunnittelimme Tekesin tuilla uuden liitinperheen. Siitä tuoteperheestä tuli viime vuoden valopilkkumme, kertoo Ouneva Oy:n toimitusjohtaja Keijo Kurki.

Tuotekehitystyössä on tärkeintä käyttää juuri tätä työtä, jota ei Googlesta löydy.

Pertti Tykkyläinen

Tilanne on sama myös pienemmissä yrityksissä, mutta henkilöstön määrä muuttaa tuotekehitystyön luonnetta.

- Meillä ei ole olemassa mitään erityistä tuotekehitystiimiä, mutta kyllä se työ heikompaan aikaan on erittäin tärkeätä. Meillä koko henkilöstö osallistuu kehitystyöhön. Se on tietenkin myös yrityksen kassasta kiinni, sanoo Kaptas Oy:n toimitusjohtaja Pertti Tykkyläinen.

Tykkyläisen oma tausta on entisessä Perlos Oy:ssä, jossa suunnitteluresursseista ei ollut puutetta. Kaptaksen palveluksessa onkin nykyisin useita Joensuussa vuonna 2007 suljetun tehtaan työntekijöitä.

- Meillä on monta "perlosyliopistosta" valmistunutta. He ovat kokeneita työntekijöitä ja mukana on paljon hiljaista tietoa. Tuotekehitystyössä on tärkeintä käyttää juuri tätä työtä, jota ei Googlesta löydy.