Yritysten mainonta huolestuttaa markkinoinnin asiantuntijoita - "Surullista katsottavaa"

Suomessa mediamainonta on tutkimusten mukaan pudonnut viidessä vuodessa yli kymmenen prosenttia. Verkkomainonta on kuitenkin nousussa.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomalaisyrityksiä on usein kritisoitu siitä, että niiltä puuttuu kyky markkinoida itseään. Olipa osaamista tai ei, tilastojen mukaan yritykset ainakin laittavat mainontaan yhä vähemmän rahaa.

TNS Gallupin tilastoissa mediamainonnan panostukset ovat laskeneet ennätysvuodesta 2008 yli kymmenen prosenttia.

- Se on surullista katsottavaa. Kokonaismäärät näyttävät putoavan, ja viime vuosikin oli laskeva, harmittelee Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa mainospanostukset vaihtelevat kulloisenkin taloudellisen tilanteen mukaan. Taantuma hiljentää mainostusintoja.

- Markkinointi on se toiminto, josta on helpointa karsia. Suomessa taantuman vaikutus on suurempi kuin muualla Pohjoismaissa.

Verkkomainonta jyrää

Verkkomainonta on ollut selvin voittaja mainos- ja media-alan muutoksessa. Verkkomedian mainospanostukset kasvoivat viime vuonna kymmenen prosenttia.

Pitäisi uskoa ja markkinoida enemmän. Se voi johtua nuoresta kulttuuristamme, sillä monet muut Euroopan maat ovat olleet kauppakansoja jo satoja vuosia.

Ritva Hanski-Pitkäkoski

Verkko antaa yrityksille lukemattomasti uusia mahdollisuuksia, mutta vaihtoehtojen runsaus voi myös hämmentää sekä yrityksiä sekä kuluttajia, uskoo Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

- Ei tiedetä, mihin mainoksia pitäisi laittaa, kun vaihtoehtoja on sata. Se voi aiheuttaa ahdistusta yrityksissä. Kuluttajat sen sijaan yrittävät välttää informaatioähkyä, Aspara sanoo.

Teknisen kehityksen tuomien mahdollisuuksien lisäksi mainostaminen sosiaalisessa mediassa on halpaa. Se voi olla yksi selitys sille, miksi mainonnan kokonaissumma on pienentynyt.

"Printti ei kuihdu"

Verkko on syönyt eniten sanomalehtien mainostuloja. Painetun lehden mainostaminen laski viime vuonna kahdeksan prosenttia. Vaikka printtimedian suosio on hiipunut, kattaa se vieläkin puolet koko mediamainonnasta.

Jääkö printtimedia pian verkon jalkoihin?

- En usko, että printtimedia kuihtuisi. Mediatalothan laajentavat toimintaansa digitaaliselle puolelle. Tällöin mainostajille voidaan tarjota tilaa samalle mainokselle sekä lehdessä että verkkosivulla, Aspara uskoo.

Rohkeutta lisää

Markkinoinnin professorin Jaakko Asparan mielestä suomalaisyritykset eivät uskalla tehdä suuria uudistuksia mainostoimintoihinsa. Usein samalla kaavalla ja budjetilla mennään vuodesta toiseen.

- Aika jähmeää toiminta usein on.

Rohkeuden puutteen on huomannut myös Mainostajien liiton Ritva Hanski-Pitkäkoski.

- Usko meidän markkinointiosaamiseen on hyvin pieni. Pitäisi uskoa ja markkinoida enemmän. Se voi johtua nuoresta kulttuuristamme, sillä monet muut Euroopan maat ovat olleet kauppakansoja jo satoja vuosia.

Molemmat asiantuntijat kuitenkin uskovat, että mainospanostukset eivät pitkässä juoksussa tule romahtamaan.

- Yritysten pitää aina houkutella asiakkaita. Se tarve ei tule mihinkään häviämään. Ainoastaan mainoskanavat muuttuvat, Aspara sanoo.