Moottoritielle puuhataan lisää liittymiä

Kanta-Hämeen kunnat haluavat lisää liittymiä Helsinki-Tampere -moottoritielle. Hankkeista neuvotellaan parhaillaan. Moottoritien varrella on suuria logistiikkakeskuksia.

liikenne
Hämeenlinnan Tampere moottoritiellä rekka puskee vauhdilla
Raskaan liikenteen painorajojen nousu vaarantaisi siltojen kestävyyden.Ville Välimäki

Moottoritien varressa on vireillä suuria elinkeinohankkeita, joilta halutaan nopea yhteys moottoritielle niin Riihimäellä, Hämeenlinnassa kuin Hattulassakin. Liikennevirasto, Uudenmaan Ely-keskus ja Kanta-Hämeen kunnat ratkaisevat parhaillaan, mihin uusia liittymiä moottoritielle voisi rakentaa, ja kuka ne maksaa. Päätöksiä asiasta on odotettavissa loppukeväästä.

Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-moottoritie on toiminut nykyisellään yli 20 vuotta.

Raskaille rekoille helpotusta

Helsingin päässä moottoritielle on tehty runsaasti erilaisia liittymiä asukasliikenteen ja yritysten tarpeisiin. Kanta-Hämeessä halutaan samaa.

Riihimäellä tarvittaisiin liittymää moottoritielle etelässä Herajoella, ja mahdollisesti myös jatkossa lisää kaupungin pohjoispäässä 54-tien tuntumassa.

Hämeenlinnassa kaupungin eteläpuolelle Moreenin teollisuusalueelle haluttaisiin liittymä, kuten myös Tiiriön pohjoispuolelle tulevaan Sunny Car Centeriin. Myös Tiiriön ostoskeskuksesta Citymarketin eteläpuolelle on jo vuosia puhuttu liittymää moottoritielle.

Liittymät helpottaisivat etenkin raskaan tavaraliikenteen sujuvuutta. Seudulla on suuria logistiikkakeskuksia. Myös taajamien läpiajo saattaisi vähentyä uusien liittymien myötä.

Ei valtion pussista

Hämeen liitto ymmärtää hyvin kuntien elinkeinotarpeita. Tukea liitosta saa, kun hankkeista neuvotellaan liikenneviraston ja Uudenmaan Ely-keskuksen kanssa.

– Viime vuoteen saakka uusien liittymien saaminen moottoritielle on ollut mahdotonta. Nyt kuitenkin moottoritien liittymätarpeesta tehdään päivitystä - työ on ollut käynnissä viime syksystä ja ensimmäisiä tuloksia odotellaan keväästä, sanoo suunnittelujohtaja Heikki Pusa.

Valtio ei kuitenkaan kustanna liittymiä. Kunnat ja yritykset saavat varautua maksamaan hankkeista valtiolle. Suunnittelujohtaja Heikki Pusa povaa, että asiassa saadaan vielä odotella ainakin muutama vuosi.