Kielivaikeudet ja tiuhaan vaihtuvat linjat vetävät bussikuskin hiljaiseksi

Varsinkin ulkomaalaistaustaisilla bussikuskeilla on usein vaikeuksia neuvoa asiakkaitaan reitin kulusta. Kielimuurin lisäksi asiakasneuvontaa vaikeuttavat kuljettajien usein vaihtuvat linjat.

Kotimaa
Mies menossa bussiin
Yle

”Anteeksi, meneekö tämä bussi Mannerheimintietä?”

Tähän kysymykseen ei asiakas välttämättä saa kuljettajalta vastausta, vaikka olisi noussut bussiin Helsingin kantakaupungissa.

HSL:ssä on kiinnitetty huomiota ongelmaan. Erityisesti ulkomaalaistaustaisille kuskeille asiakasneuvonta tuottaa vaikeuksia.

- Kieltämättä suomen kielen tasossa ja paikallistuntemuksessa on aukkoja. Totuus on, että varsinkaan ulkomailta tulleet kuljettajat eivät välttämättä tunne paikkoja riittävän hyvin, myöntää HSL:n liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen.

HSL:n vaatimuksiin kuuluu tietää muutamia tärkeämpiä kohteita, jotka on myös erikseen mainittu kuljettajien avuksi tarkoitetuissa linjakohtaisissa kartoissa.

- Se lähtötaso on aika vaatimaton, HSL:n koulutusvastaava Samuli Honkonen kertoo.

Helsingin Bussiliikenteen kuljettajat käyvät läpi linjansa ja tärkeimmät kohteet reitin varrella.

Linja-autonkuljettajan ei tarvitse olla taksikuski.

Niko Virtanen

- Totta kai yleiset kohteet olisi hyvä tietää, mutta linja-autonkuljettajan ei tarvitse olla taksikuski, painottaa Helsingin Bussiliikenteen koulutusvastaava Niko Virtanen.

Vaihtuvat linjat päänvaivana

Samuli Honkonen pitää ongelmana sitä, että ajettava linja saattaa liikennöitsijästä riippuen vaihtua kuljettajalla hyvinkin äkisti.

- Se voi tulla pahimmillaan jopa niin, että seuraavan päivän reitistä kuulee edellisen työpäivän lopussa.

Pääkaupunkiseudulla liikennöivän Veolia Transport Vantaan pääluottamusmies Jani Hartikka vahvistaa asian.

- Äärimmäisissä tapauksissa varoitusaika voi olla ihan samana päivänäkin, Hartikka toteaa.

Liikennöitsijää edustava Veolian toimitusjohtaja Janne Vihavainen painottaa, että näin voi käydä vain poikkeustapauksissa.

- Jos liikenneruuhkan tai sääolosuhteiden vuoksi autot ovat niin paljon myöhässä, että joudutaan lähettämään lisää autoja, taikka sitten poikkeuksellisen sairastapauksen vuoksi ei löydetä sellaista kuljettajaa joka olisi kyseistä reittiä ajanut, niin silloin kuljettaja voi joutua uudelle reitille ilman perehdytystä.

Parempaan päin

Koulutusvastaava Niko Virtasen mukaan ulkomaalaistaustaisten bussikuskien kielitaitoon kiinnitetään nykyisin Helsingin Bussiliikenteessä enemmän huomiota kuin ennen.

- 2000-luvun loppupuolella oli karmaiseva kuljettajapula, ja töihin otettiin ilman sen kummempia kielivaatimuksia. Nykyään voidaan vaatia parempaa kielipohjaa.

HSL on puolestaan kehittämässä informaatiojärjestelmäänsä. Tavoitteena on, että kuljettajien olisi mahdollista saada tulevaisuudessa reaaliaikaista infoa ajettavasta reitistä, pysäkeistä ja kaduista.

- Tämä helpottaisi myös asiakkaiden neuvomista, liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen toteaa.