1. yle.fi
  2. Uutiset

Matematiikka on leikin asia Maskussa

Unkarilainen opetusmetodi on tullut Maskuun jäädäkseen. Leikin ja havainnollistavien esineiden avulla tylsä matematiikka on muuttunut hetkessä innostavaksi aineeksi.

ilmiöt
Lapset laskevat matematiikan tehtäviä käyttäen apunaan muovihedelmiä.
Kimmo Gustafsson / Yle

Neljä alle kuusivuotiasta kirmaa musiikin säestämänä pitkin Maskun Tammenahjon päiväkodin yhtä huonetta.

- Napa neliölle, kehottaa lastentarhanopettaja Heli Saive ja sammuttaa musiikin.

Lapset etsivät lattialta oikeanmuotoisen kappaleen ja laskeutuvat rähmälleen neliön päälle. Seuraavaksi Saive pyytää heitä laittamaan kaksi polvea pyöreälle palaselle.

- Me leikimme matikan välineillä. Tässä he tutustuvat matematiikkaan ja samalla oman kehon hallintaan. Tämä on geometriaa, mutta he eivät sitä tiedä. Heille tämä on leikkiä, Saive kertoo.

Nauru kertoo, että lapset selvästi nauttivat leikistä.

- Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa. Lapset ovat niin innostuneita, että he lähtevät riemulla mukaan. Opetuksessa me ihmettelimme, että miksi matematiikkaa ei voinut opettaa näin silloin kun me olimme lapsia, naurahtaa Saive.

Omien aivojen käyttö sallittua

Unkarilaisessa Varga-menetelmässä yritetään irrottaa opiskelijat matematiikan kirjoista ja numeroiden piirtelystä. Menetelmä on käytössä koko Tammenahjon päiväkodissa, esikoulussa ja koulussa.

Kakkosluokkalaiset kiertävät luokassaan eri rasteilla, joissa matematiikan tehtäviä ratkotaan esimerkiksi jääkaappimagneettien tai muovihedelmien avulla. Mikaela Koski ja Matias Sihvo yrittävät selvittää, miten monta hedelmää tehtävässä esiintyvä henkilö osti viikon aikana.

Lapset makaavat lattialla neliön päällä.
Kimmo Gustafsson / Yle

Sihvo nostelee purkista banaaneja, mandariineja ja omenia tehtävässä kerrottavan määrän.

- Sitten lasketaan nämä yhteen ja saadaan 17, Koski laskee.

Kokemalla ja tekemällä lapset rasittavat aivojaan ja kehittävät uusia ratkaisuja, kertoo opettaja Sanna Reilander.

- Kaikki pääsevät tekemään ja oppilaat tekevät enemmän kuin opettaja. Heidät tavallaan pakotetaan käyttämään omia aivojaan. He voivat oivaltaa jonkin ratkaisun mitä opettaja ei huomaa.

Reilanderin mukaan parasta unkarilaisessa menetelmässä on, että lapset näyttävät pysyvän opetuksen tahdissa mukana.

- Kaikki tuntuvat olevan hyviä matikassa.

Leikittelevä matikka opetussuunnitelmaan 2016

Unkarilainen Varga-menetelmä rantautui Suomeen muutama vuosi sitten. Espoosta uutta metodia on levitetty muualle Varga Neme Nyi -yhdistyksen kautta. Maskun Tammenahjossa kaikki matikanopettajat koulutettiin uuden menetelmän saloihin reilu vuosi sitten. Oppia annettiin myös koulun vieressä toimivan päiväkodin henkilökunnalle.

Kaikki tuntuvat olevan hyviä matikassa

Tammenahjon koulun rehtori Krista Lahtinen kertoo, että hänen mielestään opettajatkin ovat innostuneita opetustavasta, vaikka se vaatiikin opettajalta paljon.

- Tämä on työläs ottaa haltuun ja suunnitella tuntia, mutta me näemme, että se on sen väärti.

Varga-menetelmässä on Lahtisen mukaan vahva teoreettinen pohja, joka perustuu lapsen kehityspsykologiaan. Lahtisen mukaan toiminnallisuus on tätä päivää.

- Työryhmä pohtii parasta aikaa uutta vuoden 2016 opetussuunnitelmaa. Tämä oivaltava matikka ja luova ajattelu on vahvasti tulossa.

Lue seuraavaksi