1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ruotsissa ihmetellään Suomen asennetta rautatien sähköistämiseen

Haaparannan kaupunginarkkitehti Göran Wikgren ihmettelee, miksi Suomi ei ole sähköistänyt Tornion ja Laurilan välistä rautatieosuutta. Lyhyt rautatieosuus mahdollistaisi toimivan junaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä.

Haparandabanan eli kokonaan uusi ratayhteys Haaparannalta etelän suuntaan vihittiin käyttöön tammikuussa. Kuvassa Gunnar Malm pitämässä juhlapuhetta. Kuva: Yle/Kyösti Vaara

Ruotsin valtio sijoitti vastikään 430 miljoonaa euroa Haaparannan radan rakentamiseen, kun Suomen puolen sähköistäminen maksaisi vain vajaat kymmenen miljoonaa euroa.

Haaparannan kaupunginarkkitehti Göran Wigrenin mielestä Suomessa ei ymmärretä, että pienellä investoinnilla mahdollistettaisiin suomalaisten ja ruotsalaisten junien kohtaaminen rajalla, mikä mahdollistaisi toimivan junaliikenteen maiden välillä.

-Pieni osa radasta puuttuu vielä. Se olisi semmoinen mahdollisuus saada nämä maat ja kansat toimimaan vieläkin paremmin yhdessä. Liikenne saataisiin pyörimään rajan yli ja Suomen suoran yhteyden sitten Eurooppaan, Wikgren perustelee.

Pienellä rahalla iso hyöty

Suomessa Liikennevirasto ei pidä Tornio-Laurila -välin sähköistämistä tässä vaiheessa välttämättömänä. Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen sanoo, että Tornio-Laurila -ratavälin sähköistys ei ole suunnittelulistalla. Hän epäilee, olisiko yhteydelle tarvetta.

Wigrenin mielestä Suomi saisi pienellä summalla hyvän hyödyn.

- Suomen kannattaisi lähteä rakentamaan ja sähköistämään niin pieni pätkä. Kun ajattelee, että miksi sitä ei ole sähköistetty vuonna 2013. Miksi rataa Ruotsiin ei ole sähköistetty, Wigren ihmettelee.