DC-2 –kone Hanssin-Jukan tarinasta tehdään tv-dokumentti

Talvisodassa palvellut, Hanssin-Jukaksi nimetty, DC-2 -lentokone kiehtoo edelleen. Hämeenlinnassa kahvilanakin toiminut kone entisöitiin muutama vuosi sitten ja sen mielenkiintoisesta historiasta on tekeillä dokumentti.

tekniikka
Hanssin-Jukka
Ilmasotakoulun killan arkisto

Douglas DC-2 -kuljetuskone valmistettiin Douglasin tehtaalla Kaliforniassa vuonna 1935. Hanssin-Jukka palveli Suomen ilmavoimissa vuodesta 1940 vuoteen 1955. Sitä ennen se oli hollantilaisen lentoyhtiön KLM:n matkustajalentokoneena ulkomaillla.

Kone poistettiin käytöstä Suomen ilmavoimista vuonna 1955. Se siirrettiin Hämeenlinnaan vuonna 1959 ja se toimi kahvilana aina vuoteen 1981 asti.

Paljon näheestä koneesta on tekeillä dokumentti. Dokumentin tekeminen on vasta ennakkovalmisteluvaiheessassa, mutta ohjaaja Raimo Salon mukaan Yleisradio on alustavasti ollut kiinnostunut dokumentin esittämisestä.

Kuvamateriaali on jo kerätty paljonkin. Raimo Salo on muun muassa tallentanut koneen entisöintiä sekä haastatellut muun muassa koneen lentäjää ja kahvillassa työskennellyttä kahvilaneitiä.

Se on kaunis, kaunis!

Kone on tällä hetkellä varuskunta-alueella Tikkakoskella, mutta se ei ole näytillä. Raimo Salo hehkuttaa entisöityä konetta.

- Se on hienossa kunnossa, upeissa väreissä, kaikki sisustus on laitettu viimeisen päälle. Se on kaunis, kaunis!

Raimo Salo palveli itse viimeiset vuotensa opistoupseerina Ilmavoimissa.

- Vaikka en mikään lentäjä olekaan niin aihe on silti lähellä. Sota-aiheet ovat kiinnostavia ja tämän koneen historia on todella mielenkiintoinen. Se on pelastunut ihmishenkiä paljon, koska sitä käytetttiin huoltokoneena. Sillä kuljetettiin muun muassa haavoittuneita. Toisin teki se yhden pommituslennonkin.

Douglas DC-2 -koneita on tehty Raimo Salon muistin mukaan maailmassa vain alle kaksisataa ja niitä on jäljellä enää vain kymmenkunta.

- Onhan tämä nyt ainutlaatuista. Jotain asiaa on kymmenen maailmassa ja yksi niistä on Suomessa. Onhan tämä nyt melkoinen juttu!

Lentokonevanhus tähtikiertueelle?

Hämeenlinnassa havitellaan koneen saantia takaisin kaupunkiin. Hanssin-Jukka oli Hämeenlinnassa kahvilana vuosina 1959-1981. Raimo Salo toivoo, että kone päätyy Hämeenlinnaan kunniakkaalle paikalle, vaikka museoksi.

Dokumentti myös alkaa todennäköisesti Hämeenllinnasta torilta ja siinä on mukanana hämeenlinnalaisia niin haastateltavina kuin tuotannossakin.

- Toivon ihan vilpittömästi, että se saadaan tänne ja teen kaikkeni sen eteen.

Salon toiveissa on myös, että koneesta tehtävä dokumentti kiinnostaisi kansainvälistä yleisöä.

- Yritän ainakin saada amerikkalaiset innostumaan, että voitaisiin tehdä vaikka kiertue Hanssin-Jukan nimissä 2014.

Ohjaaja Raimo Salo lupailee, että tv-dokumentti valmistuu ensi vuoden aikana.

EDIT: Jutussa mainittu koneen sijoituspaikka on korjattu tekstiin 8.2. Kone EI OLE Keski-Suomen Ilmailumuseolla, vaan suljetulla varuskunta-alueella Tikkakoskella. Kone EI OLE museovieraiden nähtävillä, tähdennetään Keski-Suomen Ilmailumuseolta.

Lähde: Wikipedia