Selitys kuljetusfirmojen hurjalle kasvulle? Tilataan netistä viisi, palautetaan neljä

Verkkokaupan kasvanut suosio on tuonut jakeluautojen kuljettajille lisää työtä. Verkko-ostoksia tilataan kotioville, mikä lisää pakettiautojen määrää liikenteessä ja muuttaa kaupunkiliikennettä. Kuljetusala tarvitseekin lisää työntekijöitä.

Kotimaa
DHL:n jakeluautoja lastatataanHelsinki-Vantaan terminaalissa.
DHL:n jakeluautoja lastattiin Helsinki-Vantaan terminaalissa perjantaina.Yle

Kuljetusfirma DHL:n Helsinki-Vantaan terminaalissa täytettävien jakeluautojen määrä lisääntyy jatkuvasti. Verkkokaupan hurja kasvu näkyy, sillä yhä useampi paketti on matkalla yksityishenkilöiden koteihin.

Nuorisolle on itsestäänselvyys, että heillä on mahdollista tilata esimerkiksi viisi tuotetta. Ne ovat erivärisiä, eri kokoisia, eri mallisia, mutta heillä ei ole aikomustakaan ostaa niitä kaikkia.

Peter Ervasalo

- Vuonna 2010 yksityisasiakkaille menevien pakettien määrä oli reilusti alle 10 prosenttia. Viime vuonna se oli jo yli 15 prosenttia ja nyt tammikuu osoittaa, että se näyttää olevan lähellä 20 prosenttia, kertoo DHL Express Finlandin toimitusjohtaja Peter Ervasalo.

Hänen mukaansa kasvu on isoimpia, mitä kuljetusalalla on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Myös Suomen huolintaliikkeiden liiton toimitusjohtaja Petri Laitinen sanoo, että pakettiautoilla tehtävä jakelu on lisääntyy hurjaa vauhtia verkkokaupan suosion myötä.

- Yhä enemmän kuljetetaan muun liikenteen seassa, useammin ja pienempiä paketteja. Ja sitä kautta se tulee olemaan myös haaste kaupunkiliikenteelle ja kaupunkiliikenteen suunnittelijoille, Laitinen sanoo.

Netistä tilataan kokeiltavaksi

Erityisesti nuorten ostoskäyttäytyminen on muuttunut ja se näkyy myös kuljetusten määrissä.

Yhä enemmän kuljetetaan muun liikenteen seassa ja pienempiä paketteja. Se tulee olemaan haaste kaupunkiliikenteelle.

Petri Laitinen

- Nuorisolle se on aivan itsestäänselvyys, että heillä on mahdollista tilata esimerkiksi viisi tuotetta. Ne ovat erivärisiä, eri kokoisia, eri mallisia, mutta heillä ei ole aikomustakaan ostaa niitä kaikkia. He kokevat, että koti on paras paikka sovittaa. Sen jälkeen valitaan niistä se mieluisin ja neljä lähetetään takaisin, selittää Ervasalo.

Yksityisasiakkaiden kasvava määrä on aiheuttanut alalla myös ongelmia, joihin yritetään koko ajan löytää ratkaisuja. Kun päivisin harva on kotona, paketteja kuljetetaankin paljon esimerkiksi iltaisin.

Työvoimapula pahenee

Laitisen mukaan kuljetusalalla on jo tällä hetkellä työvoimapula. Se uhkaa pahentua, sillä suuri määrä kuljettajia on jäämässä eläkkeelle. Työtä on koko ajan enemmän nouto- ja jakeluautojen kuljettajille kasvavan verkkokaupan vuoksi.

- Kuljettajia on poistumassa kovasti. Meillä on tarve saada uusia henkilöitä, nuoria alalle kuljettajiksi, Laitinen toteaa.