1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Kuljetustuki tukee yritysten pysymistä maakunnassa

Maakunnan yritysten saamat kuljetustuet ovat euromääräisesti pieniä, mutta yritysten alueellisten toimintaedellytysten kannalta merkittäviä.

kuljetustuki
Liikennettä Tähtisalmen sillalla Heinolassa tiistaina 18. joulukuuta 2012.
Pekka Sakki / Lehtikuva

Viime vuonna Pohjois-Savon pk-yrityksille maksettiin kuljetustukea yhteensä noin 426 000 euroa. Tukisumma jakautui noin 50 pk-yrityksen kesken. Maakunnan yritysten saamat tukisummat jäivät pienimmillään yksittäisiin satoihin euroihin.

Kuopiolaisleipomo Trube on saanut vuosittain reilun 70 000 euron rahtikuluihinsa kuljetustukea reilut 7000 euroa.

Truben toimitusjohtaja Jarmo Tolvasen mukaan kuljetustuen pienuus antaa merkittävää kilpailuetua eteläisessä Suomen toimiville yrityksille.

- Niille toimijoille, jotka sijaitsevat etelässä, kuljetuskustannukset ovat selkeästi pienemmät ja tämä on silloin heille selkeä kilpailuetu. Meille se on ollut merkittävä tuki, kun toimitetaan tuotteita keskusliikkeiden varastoihin, jotka ovat pääkaupunkiseudulla ja kuljetusmatkat sinne ovat pitkiä, Tolvanen toteaa.

Kuljetustuella edistetään pk-yritysten toimintaa vähentämällä pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvaa kustannusrasitetta. Tuki myönnetään yritysten valmistamien tuotteiden kotimaan kuljetuskuluihin.

Supistuneet tukiprosentit puolittavat tukisumman jatkossa

Kuljetustukiprosentit vaihtelevat tuotteiden kuljetusmatkan pituuden mukaan. Truben osalta viime vuodesta muuttuneet tukiprosentit puolittavat tukisumman jatkossa.

- Tuki menee nyt jo alle puoleen siitä mitä se on nyt ollut. Jos ei nyt tukea nosteta, niin se on kyllä aika huono juttu, Tolvanen toteaa.

Tolvasen mukaan alueellinen kuljetustuki tukee pk-yritysten pysymistä maakunnissa.

- Me ollaan kasvettu ja kun jossain vaiheessa tilat käyvät pieniksi, niin olisihan sitä helpompi investoida alueelle, jos kuljetustuki olisi kohtuullinen, Tolvanen linjaa.

Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukunnat ovat esittäneet harvaan asuttujen alueiden kuljetustuen nostamista viidestä 20 miljoonan euroon. Neuvottelukunnat katsovat, että logistiikkatuki parantaisi harvaan asuttujen alueiden vientiyritysten asemaa.

Lue seuraavaksi