1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Talvinopeusrajoituksista voitaisiin luopua

Ruotsissa ei ole käytössä lainkaan alennettuja talvinopeusrajoituksia. Autoliiton viestintäpäällikkö katsoo, että Suomessa voitaisiin kokeilla Saksan mallia, eli huonolla säällä alempi nopeusrajoitus on voimassa ja hyvällä säällä suurempi.

Kuva: Yle

Suomessa pitäisi pohtia jälleen, ovatko alennetut nopeudet enää relevantteja. Alennetut rajoitukset ovat olleet voimassa vuodesta 1987 alkaen.

- Yleiselle nopeusrajoitukselle voisi löytyä vaihtoehtojakin. Hyvällä säällä ja hyvällä tiellä 80 km/h on nykyään ehkä liian alhainen, pohtii Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Suomessa on mietitty sään mukaan vaihtuvia nopeusrajoituksia, mutta ne on todettu liian kalliiksi.

Saksassa liikennemerkissä on kaksi eri nopeusrajoitusta ja lisäkilvessä on teksti, että sateisella ja huonolla kelillä voimassa on alempi rajoitus.

Jukka Tolvanen

- Yksi vaihtoehto voisi olla Saksassa käytössä oleva malli. Liikennemerkissä on kaksi eri nopeusrajoitusta ja lisäkilvessä on teksti, että sateisella ja huonolla kelillä voimassa on alempi rajoitus. Aurikoisella ja kuivalla säällä voi ajaa kovempaa, Tolvanen sanoo.

Autotkin kehittyneet

Autot ovat kehittyneet teknisesti huimaa vauhtia viime vuosikymmeninä. Menopeleissä on esimerkiksi lukkiutumattomat ABS-jarrut, turvatyynyt ja paljon muuta aktiivista turvalaitteistoa.

- Turvalaitteet auttavat pitämään auton hallinnassa, mutta ei vauhti ikinä saa sellainen olla, että niitä tarvitaan normaalissa ajossa. Se on totta, että uudet autot on helpompi pitää hallinnassa.

Suomea verrataan liikenneturvallisuusasioissa yleensä Ruotsiin. Siellä ei ole kuitenkaan talvi- ja pimeän ajan alenettuja nopeusrajoituksia.

- Ruotsissa ei ole katsottu, että siitä olisi vastaavaa hyötyä.

Se on totta, että uudet autot on helpompi pitää hallinnassa.

Jukka Tolvanen

Pohdinnan paikka

Viestintäpäällikkö Jukka Tolavanen haluaa herätellä Suomessakin keskustelua rajoituksista.

- Kyllä Suomessakin voitaisiin jossain tietyillä tieosuuksilla kokeilla kahden nopeuden merkkejä lisäkilvellä. Samalla se toisi myös kustannussäästöjä, kun ei joka kevät ja syksy tarvitse vaihtaa rajoitumerkkejä.

Suomessa on kuitenkin edelleen tieosuuksia, joilla voi talvellakin ajaa 100 km/h. Tälläisia löytyy esimerkiksi Kainuusta VT 5:lta ja VT 28:lta. Nopeusrajoituksiin vaikuttavat liikennemäärät. Mikäli tiellä kulkee alle 3 000 autoa vuorokaudessa ja se on hyvässä kunnossa, voi sillä ajaa 100 km/h.