1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Lapin Safarit kohti ennätysvuotta

Lapin ja Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapin Safarit on takomassa ennätysmyyntiä. Yrityksen joulukuun myynti kasvoi 25 prosenttia, ja koko tilikaudelle kasvua on odotettavissa jopa 30 prosenttia. Markkinointijohtaja Rauno Posion mukaan taustalla on muun muassa brittien ostovoiman paluu.

talous
Kelkkasafari Rovaniemellä.
Tapio Nykänen

Lapin Safareiden joulukuun myynti oli ennätyksellinen 9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli siis noin 25 prosenttia. Osa kasvusta, hieman yli 10 prosenttiyksikköä, muodostui Eräsetti Oy:n asiakkaista. Lapin Safarit osti Eräsetin viime keväänä Metsähallitukselta. Loput 15 prosenttiyksikköä oli yrityksen muun liiketoiminnan kasvua.

- Myös kevät näyttää hyvältä, voimme odotella ihan perustellusti noin 30 prosentin kasvua vuositasolla. Maailmalla on kyllä kysyntä ihan loistavassa tanassa. Seuraavaan kauteen eli 2013-2014 kysyntä on jopa kasvamassa, iloitsee Rauno Posio.

Joulun asema ei horju

Joulukuun myynti muodostaa karkeasti puolet Lapin Safareiden vuotuisesta liikevaihdosta. Posion mukaan joulu matkailutuotteena on Lapille elintärkeä.

- Se on todella merkittävä. Joulu on maailmalla lyönyt itsensä läpi. Niin kauan kuin maailmassa on lapsia, joulumatkailu varmasti menestyy.

Rovaniemi sai viime vuonna laajaa kansainvälistä huomiota, kun esimerkiksi Lonely Planet arvosti kaupungin maailman parhaaksi joulumatkailukohteeksi. Rauno Posion mukaan kansainvälisellä medianäkyvyydellä on ratkaiseva merkitys.

- CNN ja Lonely Planet ovat kirjoittaneet Rovaniemestä näkyvästi. Näillä tulee olemaan suurenmoinen vaikutus, valtaisa määrä ihmisiä seuraa näitä medioita.

Britit palasivat Lappiin

Joulun kasvua selitti muun muassa brittien ostovoiman kohentuminen. Edellisvuosina Lappiin lennettiin puolityhjillä koneilla, mutta nyt kauppa kävi.

- Olin itse mukana operaatiossa, jossa oli myynnissä 5200 konepaikkaa. Näistä vain 12 jäi myymättä, Rauno Posio sanoo.

- Talousluvuthan eivät Britanniassa vieläkään ole kovin ruusuiset. Valuuttakurssit auttoivat kauppaa, ja olisiko niin, että britit ovat myös tottuneet epävarmuuteen.

Hittituotteena revontulet

Edellisvuosina talouden hiipuminen näkyi myös siinä, että brittimatkailijat eivät ostaneet paikan päällä Lapissa ylimääräisiä ohjelmapalveluita. Nyt tämäkin niin sanottu optiokauppa kävi hyvin. Suosituimmaksi tuotteeksi nousivat revontuliin liittyvät safarit.

- Revontulet kiinnostivat erittäin paljon. Myydyin optiotuote oli iltasafari, jossa haettiin revontulia asiakkaitten kanssa.

- Myös japanilaisten matkailijoiden määrä on kasvanut, ja hehän ovat kiinnostuneita nimenomaan revontulista.

Aurinko on parhaillaan aktiivisessa vaiheessa, jolloin auringonpilkkuja ja siten myös revontulia on runsaasti. Rauno Posio arvelee, että viesti tästä on saatu hyvin perille asiakkaille.

- Matkailun edistämiskeskus ja Lapland North of Finland ovat kyllä tehneet hyvää työtä markkinoilla ja osa mielenkiinnosta revontulia kohtaan on kyllä varmasti sen työn peruja.

Lähteet: Rauno Posio Lapin Safarit

Lue seuraavaksi