Robin sai itse valita eriparikengät

Musiikkibisneksessä aikuiset tekevät lapsitähdet, vai tekevätkö? Ainakin Robinin manageri Hannu Sormunen vakuuttaa, että tähdellä on sananvaltaa musiikkiin, vaatteisiin ja moneen muuhun asiaan. Muun muassa eriparikengät ja R-logo ovat teini-idolin omia ideoita.

Kotimaa
Robin keikalla Ruisrockissa.
Robin Ruisrockissa.Tomi Mikola

Musiikkibisneksessä lapsitähtien tekeminen lähtee samoista lähtökohdista kuin aikuistähtienkin. Artistilla pitää olla karismaa, esiintymiskykyä sekä laulutaitoa.

- Perustaidot ovat tietysti ensisijalla, sanoo Robinin manageri Hannu Sormunen.

Sormusen mukaan moni asia teinitähti Robinissa on lähtöisin pojasta itsestään. Esimerkiksi Robinin R-logo on artistin itsensä piirtämä. Myös eriparikengät ovat pojan oma keksintö. Lisäksi Robin päättää loppukädessä siitä, mitä hän laittaa ylleen.

- Artistin pitää olla mukana brändäysoperaatiossa, koska esiintyjän pitää olla sujut sen kanssa, millaisena hän tulee julkisuuteen, toteaa Sormunen.

Lapsitähti mukana myös laulujen teossa

Robin on saanut osallistua myös laulujen tekoon. Alkuvaiheessa teini-idoli kirjoitti listaa laulujen aiheista ja ne annettiin ammattikirjoittajille työstettäviksi. Muun muassa Frontside Ollie oli biisi, jonka aihe tuli Robinilta itseltään.

Hannu Sormusen mukaan managerin tehtävä on antaa artistille resursseja käyttöön niin, että löydetään sellaisia ihmisiä, jotka auttavat korostamaan artistia.

Nuorten tähtien kanssa mennään lapsen ehdoilla

Manageri Hannu Sormunen on tehnyt ennen Robinia töitä muidenkin nuorten artistien kanssa. Lähtökohta miehellä on aina se, että töitä tehdään lapsen ehdoilla. Nuorten artistien ensisijainen tehtävä on elää elämää, käydä koulua sekä olla perheen ja kavereiden kanssa.

- Musiikki on nuorille artisteille ensisijaisesti harrastus ja sen pitää olla kivaa. Jos lapsi ei tykkää laulaa ja esiintyä, niin millään managereilla ja levy-yhtiöllä ei tehdä yhtään mitään, toteaa Sormunen.

Konflikteja on - mutta vain managerilla

Robinin ja managerin yhteistyö pelaa. Yhteentörmäyksiä Robinin tai hänen vanhempiensa kanssa ei ole ollut. Törmäyksiä kuitenkin tapahtuu, mutta ne tulevat ulkopuolelta kuten keikkapuolelta, oheismyynnistä tai sponsoreilta. Sormunen toimii mielestään kilpenä bisneksen ja artistin välillä.

- Esimerkiksi ihmiset eivät aina oivalla, että Robin on lapsi, jonka päätyö on käydä koulua, pohtii Sormunen. Robin ei voi lähteä esimerkiksi tekemään promoa tai keikkoja koulupäivinä.

Sormusen mukaan kaikki musiikkiin liittyvät toiminnot järjestetään Robinin osalta koulutöiden jälkeen.

- Usein olen huomannut myös, että Robinia aliarvioidaan tai Robinin yleisöä aliarvioidaan. Kun keikka tapahtuu, niin sitten vasta paikallinen järjestäjä huomaa, että tämä onkin näin iso juttu.

Eettiset kysymykset

Lapsien kanssa työskentelyyn liittyy myös eettisiä kysymyksiä. Alaikäiset lapsiartistit eivät voi esimerkiksi antaa haastatteluja ilman vanhempiaan. Robinin tapauksessa median haastattelutilanteissa on mukana aina manageri tai tiedottaja.

- Myös Robinille esitettäviä haastatteluaiheita on rajoitettu. Robin ei keskustele kaikista aiheista toimittajien kanssa ja se liittyy ikään, sanoo Sormunen.

Lisäksi työntekoon liittyy rajoituksia. Lapsiartisteja ei voi laittaa tekemään töitä samalla tavalla kuin aikuisia. Esiintymisajat, paikat ja matkat pitää miettiä tarkasti ennakkoon. Robinin keikkoja tehdään esimerkiksi päiväsaikaan ja keikkojen lukumäärä on rajattu noin kolmeen kuukaudessa.