Volvo tähyää Ruotsista Kiinan automarkkinoille

Ensimmäinen Volvo-tehdas Kiinassa käynnistää tuotantonsa vielä tänä vuonna.

Ulkomaat

Ruotsalainen autoteollisuus yrittää läpimurtoa maailmanmarkkinoille. Volvon henkilöautojen myynti takkuaa Euroopassa ja henkilöstön määrää Göteborgin tehtaalla on supistettu.

Göteborgin tehtaalla uusia Volvoja syntyy 700 kappaletta joka päivä, mutta Euroopan talouskriisi tekee vientivetoisen autobisneksen vaikeaksi. Viime vuoden aikana useat sadat osa-aikaiset ja vuokratyöntekijät saivat lähetä Volvolta, ja vain vakituinen henkilökunta on jäljellä.

- Eurooppahan on meidän kotimarkkinamme, joten on selvää, että sillä on vaikutusta. Viime vuonna kokonaismyyntimme supistui kuusi prosenttia ja Euroopassa kahdeksan. Mutta olemme myös markkinoilla, jotka kasvavat, sanoo Volvo Cars-yhtiön viestintäjohtaja Bodil Eriksson

Volvojen myynti Kiinassa tuplaantui tammikuussa, mutta rynnistys itään käynnistyy toden teolla, kun ensimmäinen Volvo-tehdas Kiinassa avataan loppuvuodesta. Volvo yrittää nyt sopeutua kiinalaisen autonostajan toiveisiin.

- Monet siellä käyttävät autonkuljettajaa, jolloin auton omistaja istuu takapenkillä. Siksi auton muotoilua voi olla syytä muuttaa. Tarvitaan ehkä pidempiä autoja, joissa on paljon jalkatilaa takana, kaavailee Volvon viestintäjohtaja Bodil Eriksson.

Ruotsissa Volvo on edelleen kirkkaasti suosituin henkilöauto. Tätä asemaa ei ole horjuttanut se tosiasia, että Volvon henkilöautotuotannon omistajat löytyvät nykyisin Kiinasta. Läheskään kaikille autokaupan asiakkaille tämä ei ole edes selvää.

- En tiedä, niin kai se on. Mutta auto tuntuu kuitenkin ruotsalaiselta, toteaa uppuuden Volvo V-seitsmänkymppisen omistaja Cari Torvaldsson.

Samaa mieltä on piintynyt Volvo-mies Håkan Hjort.

- Kyllähän Volvo edelleen edustaa ruotsalaista ajattelua. Ja sitähän kiinalaiset ovat halunneet ostaa soveltaakseen uutta tekniikkaa omassa tuotannossaan, Hjort arvioi.