Kännykkä paljastaa autosi viat

Mikäli auton moottorin vikavalo palaa, ei aina tarvitse suunnata korjaamoon tarkastamaan tilannetta. Vikakoodeja on mahdollista lukea myös kotona OBD2-vikakoodinlukijalla. Sellaisena voi toimia esimerkiksi älykännykkä.

Kotimaa
Vikakoodinlukija älypuhelimessa
Yle

Vikakoodinlukijan avulla kuluttaja voi päästä jyvälle auton ongelmista. Vilkkuvan vikavalon takia ei tarvitse mennä välttämättä korjaamolle.

- Lukija antaa tietoja moottorista ja automaattivaihteistosta. Sillä voi lukea ja poistaa vikakoodeja sekä tarkastaa moottorin anturitietoja, kertoo Elekma Oy:n toimitusjohtaja Matti Lukkarila.

OBD-tarkastus on pakollinen osa katsastusta, joten kuluttaja voi ennen sitä tarkistaa, löytyykö autosta hylkäykseen aiheuttavia vikakoodeja.

Autokorjaamo Nikusen yrittäjä Juha Nikusen mukaan pääsääntöisesti kaikki katsastuksen aikana huomatut koodit johtavat hylkäykseen.

- Joskus löytyy hetkellisiä vikoja, jotka eivät näy todellisessa ajotilanteessa, Nikunen sanoo.

Lukijan käyttö ei ole rakettitiedettä

Markkinoilla löytyy kahdenlaista lukijaa. Itsenäisen vikakoodinlukijan rinnalle on tullut bluetooth-pohjainen lukija.

- Auton OBD-pistokkeeseen kytketään mokkula, johon voidaan muodostaa yhteys joko älypuhelimella tai läppärillä, Lukkarila kertoo.

Joskus kotikorjaaja voi saada vian kuntoon ja silloin säästää hieman.

Juha Nikunen

Lukijoiden käyttö ei ole rakettitiedettä. Lukkarilan mukaan markkinoilta löytyy myös täysin suomenkielisiä lukijoita, jotka kertovat koodin lisäksi ongelmakohdan.

Standardisoitua OBD2-tekniikkaa käyttäviä lukijoita on saatavilla bensiinikäyttöisiin autoihin vuodesta 2001 ja dieselautoihin vuodesta 2004.

Sitä vanhempiin autoihin löytyy Lukkarilan mukaan pitkälti merkki- tai ryhmäkohtaisia lukijoita. Esimerkiksi VAG-konsernin autoille löytyy oma lukijansa. Markkinoilla on myös aluekohtaisia lukijoita, joilla on mahdollista päästä esimerkiksi eurooppalaisiin tai japanilaisiin autoihin sisälle.

Laite löytää vikoja, mutta ei korjaa niitä

Tiettävästi vikakoodinlukijat eivät ole aiheuttaneet vikoja autoihin. Lukkarilan mukaan lukijoilla pystytään lähinnä koodin lukuun, ei koodaamiseen. Lukijaa täytyy kuitenkin osata käyttää oikealla tavalla.

- Ensin kytketään vikakoodinlukija kiinni ja sitten vasta laitetaan virrat päälle virta-avaimista. Lukemisen jälkeen ensin otetaan virrat pois ja sitten vasta otetaan lukija irti.

Aina vikakoodit eivät johdu suoranaisesta viasta ja osan vioista voi vain nollata.

- Paljon on sellaisia koodeja, jotka syntyvät erikoistilanteissa. Esimerkiksi kostealla anturi on saanut huonoa kosketusta tai kylmällä akun jännitteet käyvät alhaalla. Nämä koodit voi huoletta poistaa, Lukkarila kertoo.

Vikakoodin poistamisen jälkeen on hyvä seurata auton tilannetta. Jos vikavalo syttyy uudestaan samasta syystä, silloin vaaditaan Lukkarilan mukaan jo komponenttien vaihtoa.

Vikakoodien korjaamiseen kotona Nikunen suhtautuu varovaisesti.

- Joskus kotikorjaaja voi saada vian kuntoon ja silloin säästää hieman. Korjaamolla ovat ammattilaiset töissä, joten hyvään lopputulokseen päästään varmemmin, ehkä jopa edullisemmin, ammattilainen huomauttaa.

Anna-Mari Kilpijärvi