Kyydittävien puute vie taksit kaduilta

Vuosi 2013 on alkanut taksiyrittäjien kannalta synkeissä merkeissä. Tilausmäärät ovat laskeneet viime vuoteen verrattuna jopa 5 prosenttia. Taksiyhdistykset vähentävät vastaavasti kuskeja vuorolistoiltaan. Kun asiakkaita on vähemmän, saattaa kyytiä ruuhkan sattuessa joutua odottamaan tavallista pidempään.

Kotimaa
Taksiautoja jonossa taksitolpalla Helsingissä.
YLE

Vantaalla helmikuisena arkiaamuyönä kello puoli neljä vuorotyöläinen soittaa taksin. Auto saapuukin pian ja kuski kiittelee asiakkaansa hyvää tuuria.

- Hyvä, että satuin juuri ajamaan ohi, kun olin jo menossa kotiin. Katsoin, että koko Vantaalla on vain kolme autoa ajossa ja kaksi muuta ovat ihan toisella puolella kaupunkia.

Toimittajan arjesta poimittu esimerkki ei ole ainut laatuaan. Välillä taksia on aamuyöllä joutunut odottamaan lähes puoli tuntia.

Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki kuitenkin vakuuttaa, että Vantaa on lentokenttäkaupunkina poikkeuksellinen ja riittävä taksimäärä pyritään takaamaan vuorokaudenajasta riippumatta.

- Vantaalle tulee ympäri vuorokauden lentoliikennettä ja taksivuorot on mitoitettu sen mukaan. Hiljaisimpanakin aikana siellä on useita kymmeniä autoja ajossa.

Kysynnän vähentyminen on ollut poikkeuksellisen suurta. Leuto talvi on vielä vaikuttanut siihen, ettei pakkaskyytejäkään ole ollut.

Lauri Säynäjoki

Takseilla takanaan tavallista hiljaisempi alkuvuosi

Vuosi 2013 on alkanut taksiyrittäjien kannalta synkissä merkeissä. Suurimpien tilauskeskusten tilastojen mukaan taksien kysyntä on vähentynyt viime vuoden vastaavasta ajasta peräti 4-5 prosenttia. Tilanne on samankaltainen kautta Suomen.

- Kysynnän vähentyminen on ollut poikkeuksellisen suurta. Se on kytkettävissä matalasuhdanteeseen. Leuto talvi on vielä vaikuttanut siihen, ettei pakkaskyytejäkään ole ollut, Säynäjoki toteaa.

Taksilupaan linkitetyn ajovelvoitteen ja taksiyrittäjille jaettujen pakollisten ajovuorojen pitäisi taata se, että paikkakunnalla kuin paikkakunnalla on jokaisena hetkenä riittävä määrä päivystäviä takseja.

Vuoroissa otetaan huomioon ravintoloista kotiin halajavat asiakkaat, ja jos kyydittäviä riittää, voi kuljettaja jatkaa ajamista vielä vuoronsa päätyttyäkin.

Käytännössä liikenteessä olevien taksien määrä kuitenkin laskee huomattavasti hiljaisimmiksi tunneiksi kello kolmen ja kuuden välillä yöllä. Asiakkaiden vähäisyys ei houkuttele notkumaan tolpalla.

- Voi olla, että se joidenkin yksittäisten autoilijoiden ja kuljettajienhalukkuuteen on vaikuttanutkin. Jos jono liikkuu huonosti eli kyytejä tulee entistä harvemmin, niin kyllähän se vaikuttaa mielialaan, ja joku on voinut ajaa vähemmänkin. Vuoroa ei kuitenkaan saa tällaisenakaan aikana, kun kysyntä laskee, jättää hoitamatta, Säynäjoki huomauttaa.

Jos tämä kysynnän lasku jatkuu, niin kyllä näitä autojen vuorolistoja varmasti jonkin verran kevennetään.

Lauri Säynäjoki

Vuorolistat rukataan uusiksi vastaamaan pientä kysyntää

Taksiyhdistykset ovatkin jo reagoineet vähenneeseen kysyntään ja pyrkineet minimoimaan turhan päivystämisen ilman asiakkaita.

- Toki pientä säätöä näihin tuntimääriin eli vuorolistoihin on jo tehty. Ja jos tämä kysynnän lasku jatkuu, niin kyllä näitä autojen vuorolistoja varmasti jonkin verran kevennetään. Tuskin mitenkään radikaalisti kuitenkaan. Mutta jos tästä tulee pysyvä olotila on listoja pakko katsoa vähän eri silmällä, Säynäjoki toteaa.

Yllättävän ruuhkan sattuessa saattaa vapautuvaa autoa siis joutua odottamaan tavallista pidempään. Jos taksi on aamuyöllä saatava tiettyyn aikaan, kehottaa Säynäjoki tekemään ennakkotilauksen.

- Voi olla tilanne, jossa pienellä paikkakunnalla vähät autot, yksi tai kaksi, ovatkin ajossa. Jos on tilanne, että pitää ennättää vaikkapa junalle tai lentokoneelle, niin kyllä se ihan hyvä on silloin tilata.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus