It-tuki vastaa kysymyksiin maan ja taivaan väliltä

It-tuki kysyi onko asiakkaalla hiirtä. Asiakas närkästyi. "Ei, meillä ei ole hiiriä, tämä on siisti talo, eikä meillä ole ongelmia hiirien kanssa."

tekniikka
Hiiri ja mikroaaltouuni
Yle / Timo Nykyri

Ilman tietokonetta ei enää monessakaan hommassa pärjää, mutta aina ne eivät toimi kuten pitäisi.

Oulun datapalveluiden toimitusjohtaja Jukka Häkkilän ja Oulun Tietotekniikan asiakaspalvelukoordinaattori Lotta Saarensillan mukaan eniten kysymyksiä tulee koneiden tai ohjelmistojen toimimattomuudesta.

- Yleisin kysymys on, miksi sähköposti ei toimi, Häkkilä kertoo.

Aina kysymykset eivät kuitenkaan ole aivan tavallisimmasta päästä.

- Erikoisin kysymys on ollut, että minkä väriset kengät sopisi punaisen mekon kanssa, Saarensilta paljastaa.

Kysymykset muuttuneet

Vuosien saatossa on moni asia muuttunut. Pitkään alalla ollut Saarensilta kertoo mikrotietokoneiden yleistymisen aiheuttaneen erikoisia tilanteita.

- Kun yritimme selvittää, oliko asiakkaalla käytössä päätelaite vai mikro, kysyimme onko asiakkaalla hiirtä. Joskus tämä sai asiakkaan toteamaan, että ei, meillä ei ole hiiriä, tämä on siisti talo, eikä meillä ole ongelmia hiirien kanssa, Saarensilta hymyilee.

Myös termien käytössä on ollut ongelmia. Saarensillan mukaan tuesta on soitettu korjaajaa mikrolle. Kun korjaaja on päässyt paikalle, tietokoneen sijasta rikki onkin ollut mikroaaltouuni.

Ikäpolvilla on eroja

Eniten ongelmia on yleensä vanhemmilla ikäpolvilla. He ovat Saarensillan mukaan usein arempia käyttäjiä. He kokevat usein aiheuttaneensa ongelman itse, vaikka ongelma voi olla käytettävässä koneessa tai ohjelmassa.

Nuoretkaan eivät välty ongelmilta. He puolestaan ovat usein turhan rohkeita ja lataavat helpommin ohjelmistoja koneelle.

- Työkoneissa on tietyt ominaisuudet, eikä koneille tulisi asennella mitä sattuu. Olisi katsottava, mitä voi tehdä koneen kanssa, Saarensilta muistuttaa.

Hermostunut naputtaminen tuo ongelmia

Aina ongelmat eivät ole lähtöisin koneesta, vaan käyttäjästä.

- Monesti käyttäjä voi olla vähän liian nopea, eli hän painelee nappeja niin tiuhaan, että ohjelman reagoimisessa kestää, Saarensilta kertoo.

Ennakkoluuloiltakaan ei aina vältytä.

- Jos aina soittaa yksi ja sama asiakas, jolla on aina ihmeellisiä kysymyksiä, sitä alkaa epäillä sitä käyttäjää. Se on jälkeenpäin vähän noloa myöntää, että se olikin koneessa tai järjestelmässä se vika, Häkkilä myöntää.

Koneiden käyttöön Saarensilta antaa yhden neuvon: muista rauhallisuus.

- Nämä on koneita, jotka tekevät mitä sinä haluat sen tekevän. Ne eivät mene rikki niin herkästi ja tilanne saadaan yleensä palautettua, jos on tarvetta. Henkiä ei menetetä, Saarensilta painottaa.

Anna-Mari Kilpijärvi