Voiko Lahti olla pyöräilyn kärkikaupunki?

Kaupungit kilpailevat pyöräilyn ykköskaupungin tai paikkakunnan asemasta. Yle Lahden toimittaja Risto Lasila pohtii kaupungin pyöräilyimagoa.

pyöräily
Polkupyörät hangessa.
Risto Lasila / Yle

Havahduin jokin aika sitten uutisiin siitä, että Lahti halajaa pyöräilyn kärkikaupungiksi.

Oulu on palkittu pyöräilykaupunkina, Hyvinkää pyöräilykuntana. Helsinki satsaa talvipyöräilyyn ja tehostaa talvireittien ylläpitoa.

Mutta mikä on tilanne Lahdessa? Täällä kaupunki on osapuolena korvauskiistassa, jossa vahingon kärsijänä on polkupyörällä kaatunut nainen. Pyöräilijän solisluun katkeamiseen johtanut tapaus sattui kolmisen vuotta sitten Lahden Patomäessä.

Vakuutusyhtiö maksoi turmasta parinkymmenen tuhannen euron korvauksen ja nosti käräjäjutun Lahtea vastaan, koska halusi Lahden maksajaksi. Vakuutusyhtiö voitti, Lahti hävisi ja maksoi.

Jos Lahti on nostanut pyöräilyn strategiassaan kärkeen, miten se sopii väylien kunnossapidolle. Onko talvihoitoon rahaa ja väkeä. Vai joudutaanko pyöräilykuperkeikkoja setvimään vuosikaupalla esimerkiksi oikeudessa.

Katujen kunnossapito ei ole Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan mitä tahansa luutimista ja hiekkojen heittoa vaan siihen sisältyy korostettu huolellisuusvelvoite. Tällöin vähäinenkin huolimattomuus aiheuttaa korvausvelvollisuuden. Tätä käräjäoikeus tähdensi Lahden kaupungille tuomiossaan.

Kaupunkien pyöräilyohjelmissa haluttaisiin ottaa mielellään mallia Keski-Euroopasta, siellähän pyörillä mennään ja tullaan. Mutta se ei ole varmaan ole kaikilta osin yksi yhteen. Suomesta pitäisi saada hiukkasen lunta sekä jäätä pois väyliltä ja aurinko paistamaan alvariinsa.

Lahden kaupungin valituskirjelmän mukaan käräjäoikeuden tulkinta on kohtuuton eikä vastaa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain tarkoitusta.

Liikenteen tarpeen edellyttävällä tyydyttävällä kunnolla ei voida tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pyöräilyä varten on kaikissa vaihtelevissa talviolosuhteissa järjestettävä sohjoton ja tasainen väylä, Lahti katsoo oikeuskirjelmässään.

Siis Lahdessa on hienosti sanottuna eräänlainen intressiristiriita polkupyöräilyn ympärillä. Miten se saadaan sovitettua.