Kirjepaperi, kuka sitä enää käyttää?

Sähköpostien aikakaudella kirjepaperipakkausten menekki on reilusti vähentynyt. Kuka enää muistaa saaneensa tai lähettäneensä paperisen kirjeen? Kauniiden kirjepaperipakkausten kultakausi on ohi.

Kotimaa
Värikkäitä kirjepapereita pöydällä.
Raila Paavola / Yle

Kirjakaupan paperihyllyltä huomaa, että kirjepaperisettien kohderyhmä ovat lapset. Pakkauksissa komeilevat Nalle Puh, Dumbo, Mikki Hiiri ja muut tunnetut brändituotteet.

Kokkolan Suomalaisen Kirjakaupan myymälävastaava Roy Pietilä myöntää, että pakkausten valikoima on hiipumassa kysynnän puutteeseen. Isovanhemmat näyttävät ostavan niitä lapsenlapsille, siksi suloiset teemat toistuvat.

Nykylapset eivät kuitenkaan kirjepapereita tarvitse, sillä he saavat kännykän suurin piirtein lukemaan oppiessaan. Kavereihin pidetään yhteyttä mobiilisti.

Lasten kolmekymppiset vanhemmat taas eivät älyä kirjepapereita lapsilleen ostaa, koska he eivät itsekään ole kirjeitä lähetelleet. Jäljelle jäävät siis ikäihmiset. He ovat aikanaan kirjoittaneet kirjeitä ja voisivat sitä vieläkin tehdä, miettii Roy Pietilä.

- Joo selkeästi näkisin siinä markkinaraon. Mielellään itse ajattelee, että siinä palattaisiin takaisiin aitoon kommunikointiin sähköpostin sijaan.

Vuosia, vuosia sitten

Roy Pietilä itse muistelee, että hän kirjoitti kirjeitä viimeksi nuorena.

- Ala-asteella vaihdoin koulua ja vanhassa koulussa olleelle kaverille tuli kirjoiteltua pari vuotta.

Kun kadulla kulkijoilta kysyy, milloin tuli kirjoitettua kirje viimeksi, yhdistävä tekijä on historia.

- Viimeksi kirjoitin kirjeitä miehelle armeijaan, ehkä 45 vuotta sitten. Kirjeet ovat tallessa ja niitä tuli iso pino.

Toinen rouva toteaa myös, että kymmeniä vuosia on edellisestä kirjeestä vierähtänyt.

- Viimeisimmän kirjeen kirjoittamisesta on ehkä 20-30 vuotta aikaa. Käytin kirjepaperipakkauksia, joissa oli kuoret mukana. Jotkut olivat värillisiä. Sitten hankin parempaa kirjepaperia, jossa oli röpelöinen pinta sekä myös ohutta viivallista paperia.