OTK: Laukaan maneesissa oli rakenteellinen vika

Laukaassa romahtanut ratsastusmaneesi tutkitaan kaikilta mahdollisilta osilta romahduksen syyn selvittämiseksi. Tutkimus saattaa kestää jopa vuoden.

Kotimaa
Ratsastuskoulun maneesin romahtanut katto ja rakenteet Laukaassa.

Laukaassa 10-vuotiaan tytön kuoleman aiheuttanut maneesin romahdus johtui mitä ilmeisimmin hallin rakenteellisesta viasta.

- Tässä vaiheessa ei ole mitään merkkejä siitä, että olisi joku ihan muu ongelma. Näyttää siltä, että rakenteessa oli joku vika, ja niihin meidän huomio tutkinnassa kiinnittyy, Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Kai Valonen kertoo Ylen Ajantasa-ohjelmassa.

Valonen muistuttaa silti, että on mahdollista, että romahtamiselle on joku aivan muu selitys.

- Mutta mitään merkkejä siitä ei ole.

Valonen haluaisi katsastusohjeet vanhoille rakennuksille

Onnettomuustutkintakeskuksen Kai Valonen haluaisi, että Suomeen luotaisiin valtakunnalliset ohjeet ja tavat tarkastaa olemassa olevia rakennuksia.

- Olemme menneinä vuosina puhuneet ns. katsastusmenettelystä, mikä olisi hyvä olla vanhojen rakennusten varalle.

Valosen mukaan näin voitaisiin säännöllisesti käydä läpi vanhojen rakennusten rakenteita juuri turvallisuuden näkökulmasta.

- Sellainen menettely tarvitaan. Ei voi olla niin, että isokin halli, missä on suuria määriä ihmisiä, on vuosikymmenet niin, ettei tehdä minkäänlaisia rakenteiden tarkistuksia, Valonen muistuttaa.

Hän perustelee säännöstöä useilla viime vuosina sattuneilla hallien romahduksilla.

Esimerkiksi ratsastusmaneesien tyyppisille rakennuksille rakenteiden katsastusmenetelmästä olisi enemmän hyötyä, koska niissä ei ole tukipilareita hallin keskellä.

Valvonnassa on puutteita

Kai Valosen mukaan viime aikoina paljastuneet rakennusten romahdukset osoittavat, että valvonnassa on puutteita.

- Ne eivät ole kohdistuneet rakenteellisiin kysymyksiin ja sen kanssa meillä on ongelmia tässä maassa.

Valosen mukaan systeemiä pitäisi muuttaa niin, että erityisesti tarkasteltaisiin rakenteellista turvallisuutta.

Riittäisi, että meidän vanhat suositukset pätevät edelleen.

- Katsastusmenetelmiä olisi hyvä olla, Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Kai Valonen toteaa uudelleen.