Yaralla suurinvestoinnit Siilinjärvelle - tuotanto ennätykseen

Norjalainen lannoitevalmistaja Yara jatkaa suuria investointeja Siilinjärven tehtaillaan. Viime vuonna tehtaat ylsivät ennätystuotantoon. Lannoitteilla on nyt maailmalla kysyntää.

talous
Yaran lannoitetehdas Siilinjärvellä
Pertti Huotari / Yle

Norjalaisen lannoitevalmistaja Yaran Siilinjärven tehtaat ylsivät viime vuonna ennätystuotantoon. Apatiittikaivoksen louhintamäärä oli kaikkien aikojen suurin ja etenkin rikkihappotehtaan tuotanto kasvoi merkittävästi.

Ennätykset ovat tehtaanjohtaja Taisto Koivumäen mukaan tulosta aiemmista investoinneista, Yara on investoinut vuosina 2007 - 2012 Siilinjärven tehtailleen 200 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna investoinnit ovat 75 miljoonaa euroa. Summalla muun muassa parannetaan tehtaan toiminnan luotettavuutta ja varmistetaan kaivoksen toimintaa lähivuosikymmeniksi. Rikastushiekka-altaille rakennetaan saostuslaitos, jolla nostetaan rikastushiekan kiintoainepitoisuutta. Tällöin jäljelle jäävä vesi saadaan takaisin tehtaan kiertoon. Lisäksi rikastushiekka-altaan patoa korotetaan lisätilan saamiseksi.

Typpihapon puute rajoittaa lannoitteiden tuotantoa

Lannoitteet käyvät nyt maailmalle hyvin kaupaksi. Yaran Siilinjärven tehtaan johtajan Taisto Koivumäen mukaan kysyntää lisäävät maailmanlaajuisesti viljojen korkea hinta sekä viljavarastojen pieneneminen.

Viime vuonna Yara tuotti Siilinjärvellä lannoitteita 390 000 tonnia. Rahkeissa olisi varaa enempäänkin, kapasiteetti riittäisi 500 000 tonnin valmistamiseen.

Pullonkauloja on kuitenkin kaksi. Tuotannossa tehdas kykenee tuottamaan itse vain puolet tarvitsemastaan typpihaposta. Eroa pyritään kuromaan umpeen tuomalla tehtaille lisää typpihappoa Yaran Uudenkaupungin ja muilta tehtailta. Toinen ongelma on kuljetuksissa. Kesällä tuotteita saadaan vietyä Siilinjärven satamasta syväväylää pitkin Saimaan kanavan kautta vientiin. Talvella kanava on kiinni ja nyt yritetään lisätä rautatiekuljetuksia.

- Vaihtoehto on kuljettaa tavara rautateitse Uudenkaupungin tehtaille ja sieltä maailmalle. Tällä hetkellä selvitämme mahdollisuutta rautatiekuljetuksesta Kokkolaan ja sieltä maailmalle laivalla. Selvitys on kuitenkin alkuvaiheessa, toteaa Koivumäki.

Saimaan kanava on Yaralle merkittävä kuljetusväylä, viime vuonna Siilinjärven satamasta lähti Yaran lastissa 52 laivaa.

Siilinjärvellä neljännes koko maan kaivosten louhinnasta

Yaran toiminnan mittakaavasta Siilinjärvellä kertoo esimerkiksi että sen kaivosten osuus koko Suomen kaivosten louhinnasta on neljännes ja yhtiöllä on Siilinjärvellä 600 työntekijää. Suunnitelmat ulottuvat tällä hetkellä vuoteen 2035 saakka ja uusilla koekairauksilla selvitetään malmin riittävyyttä joten toimintaa uskotaan olevan sen jälkeenkin.

Pieni tehdasalueesta ohi ajaville näkyvä yksityiskohta on että Nilsiäntien varressa oleva, sivutuotteena syntyvä punainen pasute- eli rautaoksidikasa on alkanut vajota. Se kelpaa nyt Kiinaan terästeollisuuden raaka-aineeksi. Viime vuonna pasutetta vietiin Kokkolan sataman kautta Kiinaan yli miljoona tonnia ja jos sama tahti jatkuu, kasaa ei enää ole viiden vuoden kuluttua.