Helsingin bussikuskeille tulossa raju lomien lyhennys

Helsingin bussiliikenteen säästöohjelma tuskin johtaa henkilöstövähennyksiin, JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkanen arvioi. Sen sijaan lomapäivät vähenevät, jos työehtosopimus vaihtuu.

Kotimaa
Matkustaja nousee bussin kyytiin.
Helsingin Bussiliikenne Oy hakee yhä ottajaansa.Yle

Helsingin bussiliikenne ilmoitti eilen viisikohtaisesta ohjelmasta, jolla on tarkoitus laittaa yhtiön talous kuntoon. Yhtiö aikoo myydä omaisuuttaan, luopua maakaasubusseista ja vaihtaa yhtiössä noudatettavaa työehtosopimusta.

Yhtiön tavoitteena on ottaa kuljettajille käyttöön AKT:n linja-autohenkilökunnan työehtosopimus Työntekijöiden kannalta sopimusten vaihto tietäisi ainakin huonompia vuosilomaehtoja, kertoo JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkanen.

- Niin kutsuttu sosiaalipaketti, joka tarkoittaa vuosilomia, sairaslomia, arkipyhävapaita, ja niin edelleen, autotyöntekijöiden sopimuspohja ei tunne näitä asioita. Tai siis tuntee vuosiloman, mutta vuosilomapäivien lukumäärässä jokainen työntekijä menettää 3, 5 tai 13 lomapäivää, riippuen palvelusajan kestosta.

Toikkanen kuitenkin muistuttaa, että varsinaiset neuvottelut Helsingin bussiliikenteen tervehdyttämisohjelmaan liittyvistä yksityiskohdista eivät ole vielä edes alkaneet.

Sopimusvaihdosta haetaan säästöä

Bussiyhtiön säästöohjelma tuskin johtaa väen vähentämiseen, pääluottamusmies arvioi. Jos linjoja ei hävitä, riittää kuljettajille töitä. Linjoille tarvitaan kuskeja ja moni kuljettaja on jäämässä lähivuosina eläkkeelle, JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkanen muistuttaa.

Yhtiö hakee työehtosopimuksen vaihdolla satojentuhansien säästöjä. Yhtiö haluaa ottaa käyttöön AKT:n työehtosopimukset. Nyt yhtiössä on käytössä useita työehtosopimuksia, muun muassa Palvelulaitosten työnantajayhdistyksen työehtosopimus, niin sanottu PTY-sopimus.

- Ehkä olennaisin ero näillä kahdella sopimusmallilla, tällä meidän PTY-sopimuksella, ja kilpailijoiden AKT-sopimuksella on se, että tämä AKT:n sopimus antaa paremman joustavuuden työvuorojen suunnitteluun ja kausivaihtelun huomiointiin. Se on tehokkaampi tässä ympäristössä, missä kilpailemme, Helsingin bussiliikenteen toimitusjohtaja Juha Hakavuori perusteli.