Pienet kunnat etsivät Facebookista tonttikaupan piristäjää

Pienet kunnat yrittävät saada potkua tonttikauppoihin Facebookista. Useat kunnat kokeilevat tonttimarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Uudenlaista mainontaa on vierastettu kunnissa, mutta tavanomainen mainonta ei välttämättä enää tavoita nuoria aikuisia.

internet
Muun muassa Liperin kunta mainostaa tontteja Facebookissa.
Yle

Useat pienet kunnat ovat ryhtyneet markkinoimaan tontteja sosiaalisessa mediassa. Liperin kunta aloitti Facebook-mainonnan helmikuussa. Tarkoituksena on kokeilla uutta markkinointiväylää kahden kuukauden ajan. Syrjäisempien kylien tonttikaupan toivotaan piristyvän.

- Tarkoituksena on saada kirkonkylän ja Viinijärven kylän tonteille kysyntää, kertoo Liperin kunnan yhdyskuntasuunnittelija Reino Kuivalainen.

Facebook-mainontaan erikoistunut Pro Ratas Oy:n toimitusjohtaja Mika Ahlqvist kertoo, että yrityksellä on 30 - 40 kuntaa asiakkaana. Suurin niistä on 25 000 asukkaan Raisio. Yritys suuntaa tonttimainontaa potentiaalisille asiakkaille.

- Yhdeltäkään kunnalta ei ole tullut negatiivista palautetta, Ahlqvist toteaa.

Sosiaalinen media tavoittaa nuoret aikuiset

Tavanomainen lehtimainonta ei välttämättä tavoita enää haluttua kohderyhmää, joten kunnat kokeilevat tonttimarkkinointia sosiaalisessa mediassa.

- Samalla saamme vertailtua perinteisen ja sosiaalisen median mainonnan tehoa, Luumäen kunnan tekninen johtaja Harri Liikanen kertoo.

Ajatusta some-mainonnasta vierastettiin aluksi.

Raita Joutsensaari

Kunnat haluavat uudistua, mutta uudenlaisen markkinoinnin aloittaminen on herättänyt keskustelua.

- Ajatusta some-mainonnasta vierastettiin aluksi, mutta eihän se sen kummempaa, sanoo Rääkkylän kunnan kehityssihteeri Raita Joutsensaari.

Facebookissa tontteja markkinoivat muun muassa Pertunmaa, Luumäki, Raisio, Sauvo, Kitee, Tohmajärvi, Rääkkylä, Outokumpu, Liperi ja Oulunsalo.