1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Oppimateriaali nettiin - niukkuus ruokkii opettajien luovuutta

Nettikeskustelijoiden mielestä kirjat pitäisi kierrättää tarkemmin ja joskus niukkuus tekee hyvää opetukselle. Osa keskustelijoista kannattaa oppimateriaalien siirtämistä nettiin. Oppikirjojen ja -materiaaleihin varatut rahasummat vaihtelevat suuresti kunnittain. Oppikirjoja jätetään hankkimatta, koska rahat eivät riitä. Esimerkiksi käsityötunnit kärsivät, koska ei ole vara ostaa materiaaleja.

Kotimaan uutiset
Grafiikka, jossa jaettu 70 euroa Aapiseen, matematiikan kirjaan ja valokopioihin.
Yle Uutisgrafiikka

Alakoulujen oppimateriaaleihin varatut rahat vaihtelevat kunnittain. Esimerkiksi Oulussa yhden alakoululaisen oppimateriaaleihin on vuosittain varattu 197 euroa, kun Joensuussa vastaava summa on 70 euroa. Joensuu aikoo kuitenkin käsitellä asiaa uudelleen, sillä rahalla ei saa kuin kaksi kirjaa ja monistenipun. Nettikeskustelijoiden joukkoon mahtui myös tiukan budjetin kannattajia.

_Tietty niukkuus on monella tapaa jopa hyväksi. Luovuus kukkii kun rahaa ei ole liiaksi. _

Olen miettinyt, onko kyse säästöistä vai opettajan laiskuudesta.

Koulujen välistä kateutta

Keskustelussa esiin nousivat koulu- ja kuntakohtaiset erot. Mielipiteissä välähteli myös kateutta suomenruotsalaisia sekä maahanmuuttajia kohtaan.

Ainakin Porvoossa ja Loviisassa ruotsinkielisillä oppilailla on ollut aina pienemmät opetusryhmät ja parempikuntoiset fasiliteetit.

Lisäksi erot eivät ole kuntakohtaisia, vaan koulukohtaisia.

_Esim. Helsingissä kaikki rahat valuvat niihin kouluihin, joissa on paljon maahanmuuttajia ja sosiaalitoimen asiakkaita. Hyvin toimeentulevien alueella sijaitsevat koulut eivät saa mitään, vaan kaikki raha jaetaan samoin sossuperustein. _

Millaisia eroja on Aapisissa?

Suurin osa keskustelijoista on sitä mieltä, että oppikirjoja voi kierrättää. Aapisen valinnasta ja ostamisesta tuli kuitenkin ristiriitoja.

Kyse on kustantamoiden rahastuksesta, johon on rekrytoitu eri järjestötkin mukaan.

_Opettajat ovat ammattilaisia eikä eri kustantajien aapisissa ole mitään sellaista eroa, että kukaan pystyisi sanomaan,että tämä aapinen tukee tällaista pedagohgiikka ja tämä taas tällaista. _

Aapisissa on totta vie suuria eroja!!!

Aineistot internettiin - nettihypetys haitallista

Monet kommentoijat pitävät tietotekniikkaa oppimateriaaliongelman ratkaisuna. Vaikka laitehankinnat maksavat, opetusmateriaalit olisivat helposti kierrätettäviä ja uusittavia, ajattelee moni kirjoittaja. Toki mukaan mahtui eriäviä mielipiteitä.

On paljon mukavampiakin tapoja oppia lukemaan kuin perinteinen tavujen tankkaus.

Osa sähköisestä materiaalista on ilmaista, ja loputkin huomattavasti painettuja kirjoja halvempia, ja aina ajan tasalla.

Siitä huolimatta kirjojen kierrätys on kansantaloudellisesti hullun hommaa, koska kirjassa maksaa sisältö eikä se pumaska. Siinä tietotekniikka voi tulla apuun: opetusministeriön pitäisi palkata opettajia oppimateriaalin tekoon.

_Nopeaan päivittyvät opetussisällöt olisi luontevaa viedä verkkoon. _

Tietotekniikahypetys ei oppimistuloksia paranna sillä niiden teknolelujen kanssa inhimillinen vuorovaikutus on vähäistä ja lapsien sosiaaliset taidot jäävät vajaalle kehitykselle.

Paperiset kirjat eivät ainakaan ohjaa ulkomaisen elektroniikkayhtiön tuotteiden käyttöön.

Oppimistulokset hyviä - vähempi raha riittää

Oli käytössä uusia tai vanhoja oppikirjoja, opettajan ammattitaito ratkaisee, ajattelevat monet kommentoijat. Keskustelua syntyi myös opetuksen laadusta.

Oppilaskohtainen rahasummahan ei ole juurikaan vuosikymmeneen pienentynyt ja PISA-tulokset kertovat Suomessa opetuksen olevan maailman parasta, joten luulisi vähemmänkin summan riittävän.

Laadukkaat oppikirjat ovat yksi syy suomalaisen opetuksen hyvään perustasoon ja PISA-menestykseen.

Lue seuraavaksi