Fluori suojaa hampaat ksylitolia paremmin

Ksylitolipurukumin hyödyt jäävät pieniksi, jos sitä ei jauha heti aterian jälkeen. Fluoria pidetään muutenkin ksylitolia tehokkaampana hammassuojana.

Kuva: Yle Keski-Suomi / Niina Ryyppö

Vanhat ohjeet hampaiden harjaamisesta kahdesti päivässä pitävät kutinsa. Jos aamupalalla nauttii happamia mehuja tai sitrushedelmiä, syömisen ja hammaspesun välillä kannattaa pitää pieni tauko.

Vastaava ylihammaslääkäri Markku Mikkonen Lahdesta sanoo, että happamien ruokien tai juomien nauttimisen jälkeen suu on syytä huuhdella vedellä ja odottaa vartti ennen hampaiden pesemistä.

- Jos nauttii vaikka happamia hedelmiä, hampaan pinta pehmenee ja harjausta heti ei suositella. Jos ei syö tai juo mitään erityisen hapanta, hampaat voi pestä välittömästi ruokailun jälkeen.

Reikiintyvät hampaat kaipaavat fluoria

Moni on tottunut pureskelemaan ruokailun jälkeen ksylitolipurukumia. Ylihammaslääkäri Mikkosen mukaan ksylitolia paremman suojan hampaille antaa fluori.

- Ksylitolituote pitää nauttia heti syömisen jälkeen, jotta siitä on hyötyä. Jos sen ottaa vasta vartin päästä, happohyökkäys on jo takana eikä ksylitoli vaikuta.

Ksylitolipurukumiin kannattaa turvautua vain silloin, jos ei pääse hammaspesulle.

- Kun hampaat pestään fluoritahnalla, ksylitolilla ei ole merkitystä. Happohyökkäyksessä hampaasta liukenee kalsiumia, mutta fluori korvaa kalsiumin hammaskiilteessä. Ksylitolin vaikutus tapahtuu kiertoteitse, sillä se vaikuttaa hapon tuotantoon.

Jos hampaat pesee kahdesti päivässä fluorihammastahnalla, se suojaa suuta suojaa koko päivän. Fluori varastoituu limakalvoihin ja hampaiden pinnalle. Mikkosen mukaan yleensä pelkkä harjaus riittää.

- Ylimääräistä fluoria tarvitsevat vain ne, joiden hampaat reikiintyvät.